Idegen nyelvű modul differenciált tárgyai

Jogász szak osztatlan (egységes) képzés levelező munkarend
Kötelezően választható tantárgyak a 2019/2020-as tanévtől kezdő hallgatók részére
Idegen nyelvű modul
2024/2025-ös tanév 2. (tavaszi) félév

Dr. Szőke Gergely László adjunktus, tanszékvezető
Dr. Hohmann Balázs adjunktus
Technológiai Jogi és Energiajogi Tanszék

  AJDILOA01
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1)    The theories of information society and new challenges of Big Data
2)    Basic concepts of ICT Law
3)    Technology & Law – theoretical and practical approach
4)    Challenges to privacy and issues of „surveillance society”
5)    European regulation of personal data protection – history & context
6)    European regulation of personal data protection – the GDPR
7)    Legal issues of Open Data and data governance
8)    Introduction to e-governance
9)    Social media and Freedom of Expression
10)    Copyright issues of softwares and other online contents I.
11)    Copyright issues of softwares and other online contents II.
12)    European framework for the regulation of electronic services and e-commerce I.
13)    European framework for the regulation of electronic services and e-commerce II.

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to present the basic concepts and challenges of the information society and to take stock of the relevant strategic documents of the European Union, including in the areas of personal data protection, intellectual property law, electronic services and e-commerce. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető 
Dr. Horváth Zsuzsanna címzetes egyetemi tanár
Dr. Maczonkai Mihály egyetemi docens
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Dr. Kis Kelemen Bence adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék

  AJDILOA02
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The foundations of the EU. Supranationality. 
2. The Treaty of Lisbon and the EU’s current public law framework. 
3. Sources of EU law 
4. Protection of Fundamental Rights in the EU  
5. Implementation and enforcement of EU law 
6. The European Council and the Council of the EU 
7. The European Commission and the European Parliament 
8. The Court of Justice of the EU 
9. The procedures of the Court of Justice of the EU 
10. The single market and the free movement of goods 
11. Free movement of persons and services 
12. Free movement of capital and the banking union 
13. Written exam (test) 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli (teszt)
Az osztályzat kialakításának módja:
Félév végi írásbeli teszt alapján 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to introduce students to the history and to the unique - supranational - institutional and legal system of the European Union. The course analyses the main political institutions, the separation of powers among them and between the EU institutions and the Member States. The course intends to convey a basic knowledge about the EU institutions, their composition, tasks and powers, and about the most important principles and rules that govern their operation. The module also examines the interplay of Union’s main bodies in its legislative process, and the primary and secondary sources of the Union law. The most important issues of implementation and enforcement of EU law, the role and tasks of Member States and of the Commission will also be discussed. The course will illustrate the unique role played by the EU Courts in the interpretation and development of EU law, through the explanation of the cornerstone decisions of the CJEU (e.g. on principles of direct effect and supremacy), furthermore, it will explain the most important procedures before the EU Courts. The course will establish a basic institutional and legal knowledge on which students can base their further studies on European integration issues and on various policies of the EU. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Borchardt, Klaus-Dieter: The ABC of European Union law, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2010, available online: http://europa.eu/documentation/legislation/pdf/oa8107147_en.pdf

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei:
TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető 
Dr. Szijártó István tanársegéd
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék

  AJDILOA03
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The evolution of Justice and Home Affairs Cooperation in the European Union 
2. The EU as an Area of Freedom, Security and Justice 
3. The concept of EU citizenship and the free movement of persons in the EU 
5. The regulation of visas and border conrol in the EU 
6. Migration law of the EU: regulating legal and illegal migration 
7. Asylum law of the EU   
8. Cooperation in criminal matters. The European Arrest Warrant. 
9. Combating terrorism within the EU framework 
10. State surveillance and privacy in the EU and the Member States 
11. The institutions of JHA cooperation 1: EUROPOL, EUROJUST, OLAF 
12. The institutions of JHA cooperation 2: European Asylum Support Office, FRONTEX 
13. Fundamental rights and the Area of Freedom, Security and Justice 
14. CJEU case law relating to the Area of Freedom, Security and Justice 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Assessment methods: Students are expected to prepare a presentation based on guided research at the end of the course.

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The seminar analyses and discusses the law of EU’s Area of Freedom, Security and Justice. It will pay attention to EU policy strategies, treaty law and the EU’s relevant secondary measures pertaining to justice and home affairs cooperation in the EU, focusing on the current legal framework as well as prevalent legal challenges. Relevant case law of the Court of Justice of the EU will also be taken into consideration.

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet egyetemi tanár
Dr. Török Tamás óraadó
Dr. Kis Kelemen Bence adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék

  AJDILOA04
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Council of Europe, European Convention and European Court of Human Rights (history and purpose) 
2. Steps of the Procedure 
3. Pilot Judgment Procedure, Friendly Settlements, Costs, Just Satisfaction and Legal Aid 
4. Right to life 
5. Right to a fair trial 
6. Right to private life 
7. Freedom of expression 
8. Prohibition of discrimination 
9. Protection of property 
10. Companies before the ECtHR (The Yukos-case) 
11. Moot Court exercise 1. 
12. Moot Court exercise 2. 
13. Moot Court exercise 3. 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: written exam and Moot Court exercise
Az osztályzat kialakításának módja:
The final grade depends on the attendance, on the quality of the final paper and the Moot Court exercise. 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The seminar will analyze the importance of the Council of Europe, the European Convention of Human Rights and the European Court of Human Rights regarding the protection of human rights in Europe. The purpose of the course is to get familiar with the different steps of the ECtHR procedure and to examine those fundamental cases of the Strasbourg Court which are considered to have had a prominent role in the development of human rights protection in Europe.

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
-Understanding International Law. Conway W. Henderson. Wiley-Blackwell.2010. 285-318.
-Hierarchy in international law. The Place of Human Rights. Edited by Erika de Wet and Jure Vidmar.Oxford University Press.2012.
-Research Handbook on International Human Rights Law. Edited by Sarah Joseph and Adam McBeth. Edward Elgar. Cheltenham,UK.Northampton, MA, USA.2010. 326-353.
-Human rights protection int he European legal order: The interaction between the European and the national courts. Patricia Popelier, Catherine Van de Haying and Piet Van Nuffel (eds.) Intersentia Ltd. 2011.

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Case study and Moot Court exercise
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés:
Aki a kurzus magyar nyelvű változatát már felvette, nem veheti fel az angol nyelvű változatot és a két kurzus párhuzamosan sem teljesíthető.

Dr. Fábián Adrián egyetemi tanár, dékán
Dr. Szőke Gergely László adjunktus
Dr. Hohmann Balázs adjunktus
Közigazgatási Jogi Tanszék

  AJDILOA05
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction 
2. The definition and the history of public administration 
3. The principles of public administration 
4. The member states' governance in the European Union 
5. E-administration I. 
6. E-administration II. 
7. Public administration in the United Kingdom 
8. Public administration in Germany 
9. Public administration in France 
10. Public administration in the USA 
11. Public administration in the Eastern European countries 
12. Hungarian relations, tendencies 
13. Examination 

Félévközi ellenőrzés:
félévközi szóbeli beszámoló és írásbeli vizsga a kurzus témájából
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
szóbeli beszámoló és írásbeli vizsga alapján

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to provide a comparative study of public administrative and non-legal institutions and processes from an international perspective, facilitating an understanding of the core subject matter. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
BENCSIK András: The European dimension of consumer protection. In: Pánovics Attila, Szőke Gergely László (szerk.) Essays of Faculty of Law University of Pécs Yearbook 2014. Pécs: University of Pécs Faculty of Law, 2014. pp. 27-49.
FÁBIÁN Adrián: Local Self-Government in Hungary: The Impact of Crisis In: Carlos Nunes Silva, Ján Buček (szerk.) Local Government and Urban Governance in Europe. Cham (Svájc): Springer International Publishing, 2017. pp. 71-87.
FÁBIÁN Adrián: New Public Management and What Comes After. ISSUES OF BUSINESS AND LAW 10:(5) pp. 41-57. (2010)
FÁBIÁN Adrián: Relation between EU and the member state's administrative law. In: Dubravka Aksamovic et al Vlado Belaj (szerk.) Rajvoj Javje Uprvane. Vukovar: Veleuciliste Lavoslav Ruzicka, 2012. pp. 181-194.
PATYI András, RIXER Ádám, KOI Gyula (szerk.): Hungarian Public Administration and Administrative Law. 552 p. Passau: Schenk Verlag, 2014.
POLYÁK Gábor, SZŐKE Gergely László: The Country of Origin Principle and Regulatory Régimes for Media Competition in East Central Europe CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2:(1) pp. 83-99. (2009)
SZAMEL Katalin, BALÁZS István, GAJDUSCHEK György, KOI Gyula: Az Európai Unió tagállamainak közigazgatása. Complex, Budapest 2011.

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
szóbeli beszámoló
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Bujtár Zsolt adjunktus
Dr. Ferencz Barnabás adjunktus
Pénzügyi Jogi és Gazdasági Jogi Tanszék

  AJDILOA06
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction To International Business Transactions 
2. Risks in International Business Transactions 
3. Strategies for Doing Business Internationally 
4. EU Company Law 
5. International Trade Regulation 
6. International Contract Law 
7. International Sales Law 
8. International Trade Finance 
9. Foreign Direct Investments 
10. International Capital Markets – Extraterritorial Regulations 
11. Merger and Acquisition Control, State Aid Monitoring 
12. International Corporate Finance 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Upon completing the course, the students can define the basic concepts of financial literacy and apply them in heir financial decisions concerning household finances. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Pánovics Attila adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék

  AJDILOA07
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The Development of International Environmental Policy 
2. National Sovereignty and the Use of Natural Resources 
3. AGENDA 2030 and the Legal Implications of Sustainable Development 
4. The United Nations and Global Environmental Governance 
5. The Sources of International Environmental Law 
6. EU Environmental Policy and Law 
7. Multilateral Environmental Agreements 
8. Human Rights and the Environment 
9. Environmental Principles  
10. Settlement of International Environmental Disputes 
11. Trade and Environment 
12. State Responsibility for Environmental Damages 
13. Environmental Liability 
14. Financing for sustainable development 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The course aims to provide students with a comprehensive understanding of key concepts, principles, and frameworks of international environmental law. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Pfeffer Zsolt adjunktus
Pénzügyi Jogi és Gazdasági Jogi Tanszék

  AJDILOA08
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The place and role of tax law in financial law. 
2. General theoretical and historical overview of public revenues and public burdens I. 
3. General theoretical and historical overview of public revenues and public burdens II. 
4. Characteristics of international, European Union and national legal sources of tax law, harmonization of tax law in the European Union. 
5. Basic concepts of international tax law (tax avoidance, tax planning, tax competition, etc.) Double taxation and its avoidance. Model Tax Convention of OECD. 
6. Functioning of various types of taxes (value-added tax, income taxes, excise tax) I. 
7. Functioning of various types of taxes (value-added tax, income taxes, excise tax) II. 
8. Local taxation. 
9. Interpretation of tax law. The decisions of the Hungarian Supreme Court (Curia), the Court of Justice of the European Union and the Supreme Court of the United States of America I.  
10. Interpretation of tax law. The decisions of the Hungarian Supreme Court (Curia), the Court of Justice of the European Union and the Supreme Court of the United States of America II.  
11. System of legal consequences. 
12. Tax ethics. 
13. Test / presentations. 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
At the end of the semester a written test, which can be replaced by an oral presentation. 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to present the theoretical and historical bases of tax law, the international and EU legal aspects of the functioning of tax systems, by analyzing related legal cases (court rulings). 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
1. Townsend, John: Tax Treaty Interpretation. Tax Lawyer, 2001/1., 219-308.
2. Joseph Bankman: The Economic Substance Doctrine. Southern California Law Review, 2000/1., 5-30.
3. Ostas, Daniel T. – Hilling, Axel: Global Tax Shelters, the Ethics of Interpretation, and the Need for a Pragmatic Jurisprudence. American Business Law Journal 2016/4, 745–786.
4. Eric C.: Chaffee: Collaboration Theory and Corporate Tax Avoidance. Washington and Lee Law Review, 2019/1, 93–162.
5. McWeeney, Joseph: Cat and Mouse – How Can The U.S. Government Keep American Companies in America? DePaul Business & Commercial Law Journal, 2016/3, 357–364. 
6. Zsolt Pfeffer: Conflicts of interest between local governments and central legislation - how financially independent can local governments be. Pravni Vjesnik, 2022/3-4, 159–182. 
7. Pfeffer Zsolt: Pénzügyi jog és pénzügytan I-II. (Menedzser Praxis Kiadó, Budapest, 2019)
8. Pfeffer Zsolt: Az adójog értelmezése az Amerikai Egyesült Államok precedensjogában. Pro Futuro – A jövő nemzedékek joga, 2019/2., 43–64. o.

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Mészáros Gábor adjunktus
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék

  AJDILOA09
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Course overview, what is a Human Right?  
2. Interpreting Human Rights Law, the Role of Comparative Approach  
3. Rule of Law, Constitutionalism and Human Rights  
4. Capital Punishment and the Right to Life  
5. Human Dignity – part 1: European context  
6. Human Dignity – part 2: The Relevant Case Law of the Supreme Court of the United States  
7. Freedom of Speech   
8. Associative Rights (The Rights to the Freedom of Petition, Assembly and Associaton)  
9. Freedom of Religion  
10. Political Rights  
11. Non-discrimination  
12. Autocratic Backsliding and the state of the Rule of Law  
13. Human Rights in a Time of Crises  

Félévközi ellenőrzés:
This is a seminar therefore the students should do the reading before each class to be ready to discuss the relevant topic of each week. All students must choose a topic related to the course, and write one mid-term piece (by week 7) and a paper in lieu of final at the end of the semester. The mid-term paper is approx. 3-4 pages long (double-spaced with footnotes) and final paper should be 10-12 pages (double-spaced with footnotes). It is recommended that the two papers are dealing with the same human rights issue. 
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
PAPER IN LIEU OF FINAL  50 %
PAPER IN LIEU OF MIDTERM 30 % 
CLASS/PRECEPT PARTICIPATION 20 % 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to prepare students to explore human rights issues across legal systems, to engage in advanced critical thinking, and to refine their arguments in oral interactions and group work. The seminar is highly interactive and enables students to benefit from the international composition of the student body. In-class discussions allow insight into contemporary developments as they evolve, enabling critical engagement with these developments. Individual research skills are developed through problem-driven papers written by students who are encouraged to address practical human rights problems through comparative analysis using a theoretical framework informed by interdisciplinary insight.  

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Zelnik Zsófia nyelvtanár
Idegen Nyelvi Lektorátus és Szaknyelvi Vizsgahely

  AJDILOA10
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction, course overview 
2. A career in law; short email, presentation 
3. Contract law, email of advice, lecture, negotiation techniques 
4. Tort law; letter of reply, lawyer-client interview 
5. Criminal law; letter of advice, advising a client 
6. Company law; lawyer-client interview 
7. Commercial law; letter of application, discussion 
8. Real property law; follow-up email, telephoning 
9. Litigation and arbitration; letter before action, lawyer-client interview 
10. International law; follow-up letter, explaining legal terms to non-lawyers 
11. Comparative law; letter summarising options, advising 
12. Oral presentations 
13. End-of-term paper 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
Grade is calculated on the basis of an oral presentation and an end-of-term paper. 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
It is a skill-based course for those wishing to pursue English-medium legal studies or prepare for working in an international environment. It provides practice and progression in the key academic skills including understanding and taking notes on lectures, participating effectively in seminars, giving presentations, developing arguments, understanding a wide range of specialist texts, producing coherent and well-structured assignments and also equips students with the specialist legal language they need for a legal career, be it negotiation between parties, a lawyer-client interview or legal correspondence. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
J. Wallen: English for Law in Higher Education Studies. Garnet Education, Reading, 2008
A. Krois-Lindner, M. Firth & TransLegal: Introduction to International Legal English. Cambridge University Press, 2008
G. D. Brown & S. Rice: Professional English in Use, Law. Cambridge University Press, 2007
M. Fox & C. Bell: Learning Legal Skills. Oxford University Press, 1999
R. Haigh: Oxford Handbook of Legal Correspondence. Oxford University Press, 2006
A. Krois-Lindner, M. Firth & TransLegal: International Legal English. Cambridge University Press, 2011

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: 
Short written and oral tasks for each class.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
According to the Academic and Examination Regulations (TVSZ)
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
According to the Academic and Examination Regulations (TVSZ)
Megjegyzés: -

Dr. Tóth Dávid adjunktus
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék

  AJDILOA11
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Definition of international and European criminal law. 
2. The history of European criminal law. 
3. Basic principles of European criminal law. 
5. The effects of European criminal law on national criminal law 
7. Mutual cooperation in criminal matters in the European Union 
8. Institutions of the European Union (Europol, OLAF, Eurojust, European Public Prosecutor's Office) 
9. The principle of mutual recognition 
10. Forms of cooperation based on the principle of mutual recognition 
11. Police and customs cooperation in the European Union 
12. Data protection during criminal cooperation 
13. Harmonization rules in criminal substantive and procedural law 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: written exam

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the subject is to introduce the student to the field of international and European cooperation in criminal matters. By completing the course, law students can gain knowledge about the rules harmonizing the criminal law of the European Union, the institutions coordinating criminal cooperation and the forms of legal aid used in the practice. Completion of the subject will enable law students to understand the nexus of globalized crime. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
•    Albrecht, P. A., & Braum, S. (1999). Deficiencies in the development of European criminal Law. European Law Journal, 5(3), 293-310.
•    Anderson, M., Den Boer, M., Cullen, P., Gilmore, W., Raab, C., & Walker, N. (1995). Policing the European Union (p. 280). Oxford: Clarendon Press.
•    Arsanjani, M. H. (1999). The Rome statute of the international criminal court. American Journal of International Law, 93(1), 22-43.
•    Ashworth, A., & Horder, J. (2013). Principles of criminal law. Oxford University Press.
•    Bassiouni, M. C. (1991). Comprehensive Strategic Approach on International Cooperation for the
•    Bassiouni, M. C. (2002). Legal control of international terrorism: a policy-oriented assessment. Harv. Int'l LJ, 43,83.    "'
•    Bassiouni, M. C. (2012). Introduction to international criminal law. Brill Nijhoff
•    Bassiouni, M. C. (2014). International extradition: United States law and practice. Oxford University Press.
•    Bassiouni, M. C., & Blakesley, C. L. (1992). The Need for an International Criminal Court in the New International World Order. Vand. J. Transnafl L., 25, 151.
•    Broomhall, B. (2003). International justice and the International Criminal Court: between sovereignty and the rule of law (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.
•    Broomhall, B. (2003). International justice and the International Criminal Court: between sovereignty and the rule of law (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.
•    Bulletin, 48(4), 973-1003.    '    '
•    Caesius, A. (1999). The Statute of the International Criminal Court: some preliminary reflections. European Journal of International Law, 10(1), 144-171.
•    Calderoni, F. (2010). Organized crime legislation in the European Union: harmonization and approximation of criminal law, national legislations and the EU framework decision on the fight against organized crime. Springer Science & Business Media.
•    Carlson, S., & Zagaris, B. (1991). International Cooperation in Criminal Matters: Western Europe's International Approach to International Crime. Nova L. Rev., 15, 551.
•    Cassese, A. (2013). Cassese's international criminal law. Oxford university press.
•    Faure, M. (2004). European environmental criminal law: do we really need it?. European Energy and Environmental Law Review, 13(1), 18-29.
•    Gilbert, G. (1991). Aspects of extradition law. Brill Nijhoff.
•    Guild, E. (2006). Immigration and Criminal Law in the European Union: The Legal Measures and Social Consequences of Criminal Law in Member States on Trafficking and Smuggling in Human Beings. In Immigration and Criminal Law in the European Union (pp. 1-6). Brill Nijhoff.
•    Herlin-Karnell, E. (2012). The constitutional dimension of European criminal law. Bloomsbury Publishing.
•    Jenny, F. (2003). International cooperation on competition: myth, reality and perspective. The Antitrust
•    Joutsen, M. (2006). The European Union and cooperation in criminal matters: the search for balance (Vol. 25). European Institute for Crime prevention and Control, affiliated with the United Nations.
•    Klimek, L. (2015). European arrest warrant (pp. 83-84). Cham: Springer.
•    Klimek, L. (2017). Mutual recognition of judicial decisions in European criminal law. Cham: Springer.
•    Leaf, S. A. A. M. (2004). Mutual recognition in European judicial cooperation: A step too far too soon? Case study—the European arrest warrant. European Law Journal, 10(2), 200-217.
•    McClean, J. D., & McClean, D. (2002). International co-operation in civil and criminal matters. Oxford University Press on Demand.
•    Melander, S. (2013). Ultima ratio in european criminal law. Onati Socio-Legal Series, 3(1).
•    Miettinen, S. (2012). Criminal law and policy in the European Union. Routledge.
•    Mueller, G. O. (1962). International Judicial Assistance in Criminal Matters. Vili. L. Rev., 7, 193.
•    Mueller, G. O., & Wise, E. M. (Eds.). (1965). International criminal law (p. 3). Littleton, CO: Rothman.
•    Peers, S. (2004). Mutual recognition and criminal law in the European Union: Has the Council got it wrong?. Common market law review, 41(1), 5-36.
•    Plachta, M. (2003). European arrest warrant: Revolution in extradition?. European Journal of Crime, Criminal Law and Criminal Justice, 11(2), 178-194.
•    Prevention, Control and Suppression of International and Transnational Criminality. Nova L. Rev., 15, 353.    "
•    Sadat, L. N., & Carden, S. R. (2017). The new international criminal court: An uneasy revolution. In International Crimes (pp. 133-226). Routledge.
•    Satzger, H. (2012). International and European criminal law (pp. 158-159). Munich: CH Beck.
•    Schabas, W. A. (2011). An introduction to the international criminal court. Cambridge University Press.
•    Scheffer, D. J. (1999). The United States and the international criminal court. American Journal of International Law, 93(1), 12-22.
•    Schomburg, W. (2000). Are we on the Road to a European Law-Enforcement Area? International Cooperation in Criminal Matters. What Place for Justice?. European Journal of Crime Criminal Law and Criminal Justice, 8(1), 51-60.
•    Shearer, I. A. (1971). Extradition in international law. Manchester University Press.
•    Spencer, J. R. (2004). The European arrest warrant. Cambridge Yearbook of European legal studies, 6, 201-217
•    Van den Wyngaert, C. (1990). Applying the European Convention on Human Rights to Extradition: Opening Pandora's Box?. International & Comparative Law Quarterly, 39(4), 757-779.
•    Vermeulen, G., De Bondt, W., & Ryckman, C. (Eds.). (2012). Rethinking international cooperation in criminal matters in the EU: moving beyond actors, bringing logic back, footed in reality (Vol. 42). Maklu.

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Herger Csabáné egyetemi tanár, tanszékvezető
Jogtörténeti Tanszék

  AJDILOA12
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Traditional Roots of European Family Law 
2. Family Law at the Intersection of Collective Value Orientation, Personal Value Judgement and State 
Intervention 
3. The International Legal Context of European Family Law 
4. Is There a European Family Law? The Dominant Ideologies of European Family Law in the 21st Century 
5. Divorce and Maintenance in the European Legal Culture 
6. Divorce Law in Hungary in Mirror of the European Trends 
7. Principles of the Commission on European Family Law on Divorce and Maintenance Between Former Spouses 
8. Parental Responsibilities in the European Legal Culture 
9. Parental Responsibilities in Hungary in Mirror of the European Trends 
10. Principles of the Commission on European Family Law on Parental Responsibilities 
11. Property Relations in the European Legal Culture 
12. Property Relations in Hungary in Mirror of the European Trends 
13. Principles of the Commission on European Family Law on Property Relations between Spouses 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
to evaluate the European conventions on family law in the light of national legislation, with regard to the role of family law instruments in our legal culture 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Kulcsár Gabriella adjunktus
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék

  AJDILOA13
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Definition of bullying and cyberbullying
2. Bullying and cyberbullying in numbers
3. Forms of school bullying and cyberbullying in primary and secondary schools
4. School bullying interpreted in a socio-economic framework
5. School bullying as a relational problem
6. The relationship between school bullying and mentalization
7. The connection of traditional and online bullying to other juvenile deviant behaviors (self-harm, suicide, addictions, eating disorders)
8. Legal aspects of school bullying
9. The relationship and connection points between school bullying and sexual crimes
10. Prevention possibilities of bullying and cyberbullying
11. The most successful international anti-bullying programs
12. Best practices for combating traditional and online bullying
13. Bullying-prevention and -intervention programs in Hungary

Félévközi ellenőrzés:
Beszámoló a félév végén az órai anyagból, pótlási és javítási lehetőség megbeszélés szerint. 
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy, Órai munka alapján
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
A félév végi írásbeli alapján

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The problem of traditional and online bullying (bullying and cyberbullying) has been a concern of researchers and teaching professionals for a long time. Many empirical studies prove that participation in school bullying (in any role) significantly increases the risk of developing short- and long-term mental and physical problems. Bullying at school can be distinguished from other forms of school violence based on two key characteristics, the imbalance of power and its repetitive nature. During the lessons, in addition to laying the theoretical foundations, the students are given the opportunity to elaborate on the topic with the help of case studies taken from practice.  

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Boyd, Sally. Wellbeing@School: Building a safe and caring school climate that deters bullying. Wellington: New Zealand Council for Educational Research, 2012 http://www.wellbeingatschool.org.nz/sites/default/files/Wellbeing-at-School-overview-paper.pdf 
Buda, Mariann, Kőszeghy Attila, and Szirmai Erika. "Iskolai zaklatás – az ismeretlen ismerős." Educatio 17, no.3 (2008): 373-386.
Espelage, Dorothy L., Mrinalini A. Rao, and Rhonda G. Craven. "Theories of cyberbullying." In Principles of Cyberbullying Research: Definitions, Measures, and Methodology, edited by Sheri Bauman, Donna Cross, and Jenny Walker, 49-67. New York: Taylor and Francis, 2012 
Figula, Erika. Iskolai zaklatás – iskolai erőszak pszichológusszemmel. Nyíregyháza: A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tudományos Közalapítvány Kuratóriuma, 2004
Gladden, R. Matthew, Alana M. Vivolo-Kantor, Merle E. Hamburger, and Corey D. Lumpkin. Bullying Surveillance Among Youths: Uniform Definitions for Public Health and Recommended Data Elements. Version 1.0. Atlanta, GA: National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention and U.S. Department of Education, 2014
Hinduja, Sameer and Justin W. Patchin. "Bullying, Cyberbullying, and Suicide." Archives of Suicide Research 14, no. 3 (2010): 206-221.
Hinduja, Sameer and Justin W. Patchin. Bullying beyond the schoolyard: preventing and responding to cyberbullying. Second Edition. Thousand Oaks, California: Corwin, a Sage Company, 2015
Holt, Melissa K., Alana M. Vivolo-Kantor, Joshua R. Polanin, Kristin M. Holland, Sarah DeGue, Jennifer L. Matjasko, Misty Wolfe, and Gerald Reid. "Bullying and Suicidal Ideation and Behaviors: A Meta-Analysis." Pediatrics 135, no. 2. (February 2015): 496-509.
Holt, Melissa K., Chelsey Bowman, Anastasia Alexis, and Alyssa Murphy. "Bullying, Suicide, and Suicide Prevention in Education". In The Wiley Handbook on Violence in Education: Forms, Factors, and Preventions, First Edition, edited by Harvey Shapiro, 449-464. USA: John Wiley & Sons, Inc., 2018
Jun Sung Hong, Michael J. Kral, and Paul R. Sterzing. "Pathways From Bullying Perpetration, Victimization, and Bully Victimization to Suicidality Among School-Aged Youth: A Review of the Potential Mediators and a Call for Further Investigation." Trauma Violence Abuse 16, no. 4 (October, 2015): 379-90.
Inchley, Jo, Dorothy Currie, Taryn Young, Oddrun Samdal, Torbjørn Torsheim, Lise Augustson, Frida Mathison, Aixa Aleman-Diaz, Michal Molcho, Martin Weber and Vivian Barnekow, ed. Growing up unequal: gender and socioeconomic differences in young people's health and well-being. Health Behaviour In School-Aged Children (HBSC) Study: International Report from the 2013/2014 Survey. WHO, 2016
Aronson, Elliot: Columbine után: Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Ab ovo Kiadó, Bp. 2009
Gyurkó Szilvia: Az iskolai erőszak megítélésének különbségei és hasonlóságai a gyermekvédelmi és az oktatási intézményrendszerben: kutatási zárótanulmány. ESZTER Alapítvány: Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet, Bp. 2009
Rose, Ingrid: Az iskolai erőszak: tanulmány az elidegenedésről, a bosszúról és a jóvátételről. Oriold, Bp. 2010
Iskolai mentálhigiéné (szerk: Kézdi Balázs). Pro Pannónia Kiadói Alapítvány, 2000
Látens fiatalkori devianciák. ELTE-ÁJK Kriminológiai Tanszék, OKRI, Bp. 2008
Révész György: Erőszak az iskolában. In: Autonómia és identitás. Pro Pannónia 

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Berke Gyula egyetemi docens, tanszékvezető
Munkajogi és Társadalombiztosítási Jogi Tanszék

  AJDILOA14
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Grundlagen des Europäischen Arbeitsrechts 
2. Geschichte der Sozialpolitik der EU 
3. Grudfreiheiten und Entsendung der Arbeitnehmer 
4. Diskriminierungsverbote I. 
5. Diskriminierungsverbote II. 
6. Die Nachweis- und Arbeitsbedingungen-Richtlinie 
7. Atypische Arbeitsverhältnisse 
8. Schutz bestimmter Arbeitnehmergruppen 
9. Der Betriebsübergang 
10. Die Massenentlassung 
11. Zahlungsunfähigkeit des Arbeitgebers 
12. Europäische Regelung der Arbeitszeit 
13. Vereinbarkeit von Beruf und Familie 
14. Kollektives Arbeitsrecht der EU     

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Ziel des Kurses ist es, die Grundlagen des Europäischen Arbeitsrechts in deutscher Sprache zu erlernen. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Riesenhuber, Karl: Europäisches Arbeitsrecht. Heidelberg, 2009, C. F. Müller Verlag,
EU-Arbeitsrecht (Textsammlung). München, 2013. Beck Verlag
Kocher, Eva: Europäisches Arbeitsrecht. Baden-Baden, 2020, Nomos Verlagsgesellschaft

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Kőhalmi László egyetemi tanár, tanszékvezető
Dr.Dr.h.c. Michael Kilchling óraadó
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék

  AJDILOA15
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Die Definition der Korruption.  
2. Kleine Geschichte der Korruption. 
3. Korruptionsarten. Korruptionshäufigkeit. Korruptionsursachen. 
4. Korruptions-Ranking 
5. Korruptionsbekämpfung als globale Herausforderung. 
6. Korruptionskriminalität in Ungarn 
7. Korruption und Ethik 
8. Grauzonen moderner Korruption 
9. Korruption im Sport 
10. Korruption im Gesundheitswesen 
11. Korruption und Compliance 
12. Korruption und Verwaltung 
13. Internationale Zusammenarbeit im Kampf gegen die Korruption 

1. The definition of corruption. 
2. A brief history of corruption.
3. Types of corruption. Frequency of corruption cases. Causes of corruption.
4. Corruption ranking
5. The global challenge of combatting corruption
6. Corruption Crime in Hungary.
7 Corruption and ethics
8. Grey areas of modern corruption
9. Corruption in sport
10. Corruption in the health sector
11. Corruption and compliance
12. Corruption and administration
13. International cooperation in the fight against corruption

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli/wörtlich/oral 
Az osztályzat kialakításának módja:
A hallgatók 2 szóbeli prezentációt tartanak. A szóbeli prezentáció és az órai aktivitás alapján/  Die Studenten werden 2 mündliche Präsentation halten. Basierend auf der mündlichen Präsentation und der Unterrichtsaktivität.

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tantárgy célja, hogy bemutassa a korrupciós bűnözés különböző típusait. A kurzus elvégzése képessé teszi a joghallgatókat a korrupciós bűnözés mélyebb összefüggéseinek megértésére./ 
Ziel des Kurses ist es, die verschiedenen Arten von Korruptionsdelikten vorzustellen. Die Absolvierung des Kurses wird Jurastudenten in die Lage versetzen, den tieferen Kontext der Korruptionskriminalität zu verstehen. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
● AAKEN, von Anne: Entwicklung, Wirtschaft(swachstum) und internationale Korruptionsbekämpfung. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 34 – 39
● ENGELS, Jens Ivo: Kleine Gesichte der Korruption. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 04 – 09
● ENSTE, H.Dominik: Folgen von Korruption für Wirtschaft, Staat und Gesellschaft. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 28 – 33
● GASSMANN, Freya – KOCH, Michael: Korruption im Sport. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 40 – 45
● GRAEFF, Peter: Grauzonen moderner Korruption. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 16 – 20
● OBERLE, Monika: Korruption als Gegenstand der politischen Bildung. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 10 – 15
● REDWITZ, Christopher: Korruption als wissenschaftliche Handlung. Ziele und Auswirkungen von Korruption in der Zusammenarbeit von Unternehmen und Behörden. Springer Fachmedien, Wiesbaden, 2014.
● WOLF, Sebastian: Korruption, Antikorruptionspolitik und öffentliche Verwaltung. Einführung und europapolitische Bezüge. Springer Fachmedien, Wiesbaden, 2014.
● WOLF, Sebastian: Korruption und Antikorruption in Politik und Verwaltung. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 21 – 27

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Fenyvesi Csaba egyetemi tanár
Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszék

  AJDILOA16
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:

1. Introduction. Defintion of Criminalistics, Investigation. 
Criminalistics as factscience 

2. Principles of Criminalistics, Criminal Investigation 
History and Milestones of Criminalistics, criminal investigation. 

3. Main-Basic questions of criminal investigation (7W questions) 
Tendencies of Criminalistics. 
Cold cases (e. g. Palahegy) 

4. Pyramid modell of Criminalistics 

5. Material remains of crime scenes.    

6. Testimonies: Inteview and interrogation during cr. investigation 
B. Kata case 

7. Scientific partners („brothers” branches) of criminalistics 
MH 370  Malaysia Airlines’ Airplane Case 

8. Electronic data during criminal investigation 

9. F. Helga case 
V. Éva murder case in Komló: clues on crime scenes 

10. Scientific Expert opinions  
Soroksári Street Murder-case (Budapest, 2013) 

11. Identity parade during criminal investigation    
Alkotmány streat robbery case (2005) 
Ny. Oszkár murder case (1974) 

12. Failures during criminal investigtion 
Mór case (2002) 

13. Palahegy murder case (1974) 
Future of Criminalistics 
New methods for solving crimes 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
egyéni feladat végrehajtás (pp előadás tartása) alapján  érdemjegy, power point presentation by student

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A graduális és Erasmus hallgatók részére konkrét hazai és külföldi bűnügyeken keresztül a kriminalisztikai helyszínek és a forenzikus neszközök bemutatása. (Egyúttal a világnyelven való (tantárgyi) szakkommunikáció fejlesztése.)

For the student to show the criminal crime scenes and forensic (criminalistics) tools, through domestic and international real crimes.  

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Suggested literature:
Angyal Miklós: Ismeretlen személyazonosságú holttestek azonosítása. A PhD-értekezés. PTE ÁJK, 2014.
Angyal Miklós-Balassa Bence-Bezsenyi Tamás-Petrétei Dávid: Kognitív kriminalisztika. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2019. 
Bakonyi Mária: A beismerő vallomás fonákja és színe – a kényszertől a konszenzusig.  Caeta Könyvkiadó, Budapest,  2021.  
Bócz Endre (szerk.): Kriminalisztika I-II. BM Duna Kiadó, 2004.
Bertaldó András:  A fiatalkorúak elleni büntetőeljárás. Wolters Kluwer Complex Kiadó, Pécs, 2022.
Boda József (szerk.): Rendészettudományi szaklexikon. Dialog Campus, Budapest, 2019.
Budaházi Árpád: Poligráf. Műszeres vallomásellenőrzés bűnügyekben. NKE Szolgáltató Kft, Budapest, 2014. 
Campbell, A.: Forensic Science: Evidence, Clues, and Investigation. Chelsea House Publishers, Philadelphia, 2000
CHISUM, W. J. – TURVEY B. E.:Crime reconstruction, Academic Press, 2011, Amszterdam–Boston–Heidelberg–London–New York–Oxford–Párizs–San Diego–San Francisco–Szingapúr–Sydney–Tokió, 2011.
Fenyvesi Csaba-Herke Csongor-Tremmel Flórián (szerk.): Kriminalisztika. Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest, 2022. 
Fenyvesi Csaba: Felismerési kísérlet a bűnügyekben. Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest, 2023. 
Fenyvesi Csaba: The Forensic Science System in Hungary.  Forensic Science Review, Volume 32, Number 2. July 2021. 87-91. (Q1) Taiwan
Fenyvesi Csaba: A felismerési kísérlet összehasonlítása más bizonyítási cselekményekkel. Magyar Rendészet, 2021/3. 43-56. 
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika bűnmegelőzési funkciója. Belügyi Szemle, 2021/10.  1759-1769. 
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika rendkívülisége. In: Gaál Gyula-Hautzinger Zoltán (szerk.): Rendészet a rendkívüli helyzetekben. Húsz éves a Szent László napi konferencia. Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoportja, Pécs, 2021. 305-312. 
Fenyvesi Csaba: A felismerésre bemutatások hibái. IUSTUM AEQUUM  SALUTARE 2021/4. 25-39.
Fenyvesi Csaba: A felismerési eljárások története a kriminalisztika fejlődésének tükrében. Jogtörténeti Szemle, 2021/2. 1-8. 
Fenyvesi Csaba:  Ami megrázta Komlót 1989-ben. Gyermek áldozatos emberölés nyomozása. Erdélyi Jogélet 2021/3. 69-76. 
Fenyvesi Csaba: Külföldi felismerési kísérletek. JURA, 2021/2. 85-98..
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika alapkérdései. In. Gaál Gyula-Hautzinger Zoltán (szerk.): A rendészettudomány határkövei II. Válogatás a Pécsi Határőr Tudományos Közlemények Második Évtizedéből. Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoport, Pécs, 2022. 209-218.
Fenyvesi Csaba: Az 1974-es pécsi palahegyi emberölési kriminalisztikai fordulatai. (Társszerző: Kodba Ferenc) Belügyi Szemle, 2020/4.  89-96. o.
Fenyvesi Csaba: Elméleti modellek kriminalisztikai Nobel-díjak megszerzésére. Rendészeti Szemle, 2007/1. 99-106. o.Fenyvesi Csaba: A szembesítés.  Szemtől szembe a bűnügyekben. Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2008.
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika tendenciái. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs 2014, 2017. 
Fenyvesi Csaba-Orbán József: Az elektronikus adat mint a 7-5-1-es kriminalisztikai piramismodell építőköve. (Társszerző: Orbán József) Belügyi Szemle, 2019/2. 45-55. o.
Fenyvesi Csaba: A magyar kriminalisztika tudományának monografikus alapjai. Rendőrségi Tanulmányok, 2019/2.  3-17. o. 
Fenyvesi Csaba:  Kriminalisztikai világtendenciák – különös tekintettel a digitális felderítésre. In: Mezei Kitti (szerk.): A bűnügyi tudományok és az informatika. PTE ÁJK-MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Budapest-Pécs, 2019. 64-82. o.
Fenyvesi Csaba: MASNI A SZILVAFA ÁRNYÉKÁBAN (Az utolsó baranyai halálra ítélt ügyének kriminalisztikai tanulságai) Kézirat, Pécs, 2022. (Megjelenés alatt a Belügyi Szemlénél)
Finszter Géza: A kriminalisztika és a változó tételes jog. In: Kadlót Erzsébet (szerk.): Közbiztonság és társadalom. Kriminológiai Közlemények, 69., sz., Magyar Kriminológiai társaság, Budapest,   2011. 189-202. o.
Finszter Géza: Rendészettan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018.
Gyaraki Réka: Eszter: A számítógépes bűncselekmények nyomozásának problémái. PhD-értekezés kézirat, Pécs, 2019. 
Horváth Orsolya: Kereső és azonosító kutyák kriminalisztikai alkalmazása. PhD-értekezés, Pécs, 2018. 
Herke Csongor:Hungarian Criminal Procedure Law, Pécs, Baufirma Kiadó, 2021.
Ibolya Tibor: Kihallgatási taktika a nyomozásban. Patrocinium Kiadó, Budapest, 2021.
Katona Géza: A kriminalisztika aktuális kérdései. [The current questions of forensic science] BM Kiadó, Budapest, 2001. 
Kármán Gabriella: Kriminalisztikai szakértői bizonyítás. (PhD-értekezés, ELTE) Kézirat, OKRI, Budapest, 2019.
Meloan, C.E. - James, R. E. - Saferstein, R. (2001) Criminalistics. An Introduction to Forensic Science. Prentice Hall, New Jersey, USA, 2001
Mészáros Bence: Fedett nyomozó alkalmazása a bűnüldözésben. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2019.
Orbán József: Bayes-hálók a bűnügyekben. PhD-értekezés, Pécs, 2018. 
Nogel Mónika: A szakértő bizonyítás aktuális kérdései. Hvgorac, Budapest, 2020. 
Osterburg, James W.-Ward, Richard, H.: Criminal Investigation. Lexis Nexis, New Providence, NJ, 2010.
Newburn, T.-Williamson, T.-Wright, A. (eds): Handbook of Criminal Investigation. Willian Publishing, Cullompton, Devon, UK, 2008
Saferstein, R: Criminalistics: an introduction to Forensic science. (11th ed.) Englewood Cliffs, N.Y. 2015. 
Siegel, J. – Saukko, P.J. – Knupfer, G.C.: Encyclopedia of Forensic Sciences. (Volume 1-2-3) Academic Press, San Diego - San.Francisco-New York-Boston-London-Sydney-Tokyo, 2000.
Tremmel Flórián-Fenyvesi Csaba-Herke Csongor: Kriminalisztika tankönyv és atlasz. [Textbook and atlas of forensic science] Dialóg-Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2005
Tremmel Flórián-Fenyvesi Csaba-Herke Csongor: Kriminalisztika. Dialóg-Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2009

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Herke Csongor egyetemi tanár, tanszékvezető
Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszék

  AJDILOA17
Kredit 6
Féléves óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
Introduction to the basics of the Hungarian criminal procedure. 
Fundamental principles of criminal procedure. 
Subjects of criminal procedure. 
Proof and evidence. 
Coercive measures. 
The investigation. 
The indictment. 
The preparation of the trial. 
The judicial procedure of first, second and third instance. Extraordinary legal remedies. Separate procedures and special procedures. International cooperation in criminal matters. 

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
The grades are going to be assigned to students based on an English presentation given by them or on a paper in English, grading on a scale of five 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Introduce the students to the English legal terms of criminal procedure, as well as to improve English communication skills regarding criminal matters through the provisions of the Hungarian Criminal Procedure Code. 

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Herke Csongor: Hungarian criminal procedure law. Baufirma, Pécs, 2021. pp. 284

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -

Dr. Herger Csabáné egyetemi tanár, tanszékvezető
Apl. Prof. Dr. Norman Weiß (Universität Potsdam)
Jogtörténeti Tanszék

  AJDILOA18
Kredit 6
Heti óraszám 7
Szemeszter 9
Létszám 20

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
•    Rezeption der Revolution(en) von 1789 und 1848
1, Politische Ideologie im Vormärz
2, Parteien zwischen 1867/71 und 1918

•    Nationalitätenpolitik -  Nationalstaatsbildung 
1, Begriff des modernen Staates: der absolute Machtstaat - der Handelsstaat - der liberale Rechtsstaat - der Nationalstaat
2, Die “politische”  Nation kontra  “kulturelle” Nation in europäischer Dimension
3, Rechtslage der nationalen Minderheiten vor und nach 1848
4, Assimilation, Dissimilation oder Intergration? Rechtslage der Juden vor und nach 1848

•    Verständnis von klassischen Freiheitsrechten 
1. Die dignitas humana und die narurrechtliche Begründung der Menschenrechte
2, Positivisierung der klassischen Freiheitsrechte nach 1848

•    Modernisierung – Staat und Gesellschaft
1, Frauenbewegungen und ihre Zielsetzungen
2, Gab es „bürgerliche Gesellschaft“ im 19. Jahrhundert?

•    Rolle der Kirchen
1, Modelle der Verbindung zwischen den Kirchen und dem Staat
2, Auswirkung der Verweltlichung des öffentlichen Lebens auf die Rolle der Kirchen im modernen Rechtsstaat

•    Übernahme von Strukturen nach 1918 - Herausforderungen des demokratischen Neuanfangs 
1, Folgen des Zerfalls des Österreich-Ungarischen Doppelmonarchie: die Gründung der “nationalen” Nachfolgerstaaten
2, Die Herausforderungen der jungen Weimarer Republik

•    Krisen im Verfassungsgefüge
1, Auf dem Weg zum Abbau der Rechtsstaatlichkeit
2, Wer ist der Hüter der Verfassung?
3, Holocaust 80 

Félévközi ellenőrzés: Gemeinsame Projektarbeit, mündliches/schriftliches Referat.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:Aufgrund des Referats.

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Das verfassungsgeschichtliche Seminar findet in Kooperation mit Apl. Prof. Dr. Norman Weiß vom Menscherechtszentrum der Universität Potsdam statt. 
Die Universitäten Pécs und Potsdam sind beide Mitglieder des innovativen Universitätsnetzwerks European Digital UniverCity (EDUC). Diese europäische Hochschulallianz zielt auf eine digitalisierte und internationalisierte Lehre.
Mit dem wöchentlich stattfindenden Seminar möchten wir  einen entsprechenden Versuch unternehmen. Die Revolution von 1848 war ein gesamteuropäisches Ereignis und sowohl für Deutschland als auch für Ungarn von hoher Bedeutung; sie hat die Entwicklung beider Länder im 19. und 20. Jahrhundert geprägt. Stichworte hierfür sind u.a. Nationalitätenpolitik und Nationalstaatsbildung, Rezeption der Revolution(en von 1789 und 1848, Übernahme von Strukturen nach 1918, Herausforderungen des demokratisch-republikanischen Neuanfangs.
Nach einer kurzen einführenden Phase wird es fünf gemeinsame Termine geben. Diese sogenannte COIL-Phase (Collaborative Online International Learning) als Lehr-Lernformat bringt Studierende und Lehrende in verschiedenen Ländern zusammen. Eingebettet in die lokale Lehre stellt COIL eine Art “Internationalization at home” und eine „Brücke zwischen physischer Incoming- und Outgoing-Mobilität“ dar. Damit wird allen Studierenden eine bedeutende Möglichkeit geboten, internationale Erfahrungen im Rahmen des Studiums zu machen.
Anschließend wird die wissenschaftliche Arbeit wieder separat fortgesetzt. 
Der Kurs endet mit den mündlichen Referaten der Studenten, die sie auch schriftlich einreichen.  

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Gábor Máthé (Hrsg.): Die Entwicklung der Verfassung und des Rechts Ungarn. Budapest 2017

A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -