Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend |
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanévtől kezdő hallgatók részére |
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport |
2024/2025-ös tanév 2. (tavaszi) félév |
AJSZNOA104 Bevezetés a mediációba
Dr. Herke-Fábos Barbara Katalin adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
Kedd, 14.40 – 16.10 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 12 |
Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
Konfliktuselmélet a mediáció tükrében, alternatív vitarendezési módok, mediáció elmélete, kommunikáció a mediációban, a mediáció jogi háttere, szituációs gyakorlatok
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja: -
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hallgatók megismertetése a mediáció széles körű igénybevételi lehetőségeivel, mediáció jogi hátterével, annak gyakorlatban történő alkalmazásával. A hallgatók a félév során szituációs gyakorlatokon keresztül konkrét mediációs technikákat sajátítanak el, hangsúlyt fektetve a családi, párkapcsolati mediációra.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Ábrahám E., Barinkai Zs., Dózsa Á., Herczog M.: Mediáció. Közvetítői eljárások (HVG Orac – Lap és könyvkiadó 2012.)
Barcy Magdolna – Szamos Erzsébet: "Mediare necesse est" (Animula Kiadó 2005.)
Dr. Eörsy Mátyás – Dr. Ábrahám Zita: Pereskedni rossz – Mediáció a szelíd konfliktuskezelés (Minerva Kiadó 2003.)
F. Strasser – P. Randolf: Mediáció, a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai (Nyitott Könyvműhely 2008.)
Lovas Zsuzsanna, Herczog Mária: Mediáció avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés (Múzsák Kiadó 1999.)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
együttműködés, csapatszellem; aktív jelenlét
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés:
Részvétel feltételei: együttműködés, interaktivitás, aktív közreműködés, nyitott, problémamegoldó gondolkodás
AJSZNOA234 Az örökbefogadás morális és jogi kérdései
Dr. Herke-Fábos Barbara Katalin adjunktus
dr. Riba Eszter Krisztina PhD hallgató
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
2025.03.06. (csütörtök) 8.00 – 18.45 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)
2025.03.27. (csütörtök) 8.00 – 18.45 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Tömbösített |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1. Az örökbefogadás céljának meghatározása jogtörténeti kitekintéssel
2. Az örökbefogadást megelőző alkalmassági eljárás
3. Az örökbefogadó személye
4. Az örökbefogadható gyermek
5. Az örökbefogadási eljárás
6. A kötelező gondozásba kihelyezés
7. Hat hét
8. Az örökbefogadás joghatásai
9. Az örökbefogadás felbontása
10. A vér szerinti szülőkről való tájékozódás lehetősége
11. A vér szerinti család egészségügyi adatairól való tájékoztatás
12. Az örökbefogadás tényének közlése a gyermekkel
13. Az örökbefogadást segítő társadalmi szervezetek
14. Az örökbefogadó szülők kapcsolattartása
15. Az örökbefogadott gyermekek helyzete a társadalomban
16. Az örökbefogadás művészeti feldolgozása
Félévközi ellenőrzés:-
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli
Számonkérés és értékelés rendszere: interjúkészítés
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tárgy célja, hogy a hallgató képes legyen a kurzus elvégzését követően
- átlátni az örökbefogadás jogintézményét szabályozó jogi környezetet
- felismerni a jogtörténeti gyökerek jogintézmény fejlődédére gyakorolt hatását
- értelmezni az örökbefogadás kapcsán felmerülő morális és társadalmi kérdéseket
- hozzájárulni ahhoz, hogy a jövő jogászgenerációja érzékenyen közelítse meg az örökbefogadással összefüggő jogalkotási és jogalkalmazási kérdéseket
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Ajánlott irodalom:
- Rékasiné Adamkó Adrienn: Az örökbefogadás a modern magyar családjogban 1861-től napjainkig. Novissima Kiadó, 2022.
- Filó Erika ̶ Katonáné Pehr Erika: Gyermeki jogok, szülői felelősség és gyermekvédelem ̶ Második, aktualizált kiadás. Orac Kiadó, 2022.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
AJSZNOA198 Diákok a gyermekekért! Gyermekvédelmi önkéntes munka, gyermekvédelem pszichológiája
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta Zsófia adjunktus
Dr. Zeller Judit egyetemi docens
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
Hétfő, 14.40 – 16.10 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 25 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
A gyermeki jogok kialakulása
A gyermeki jogok védelme
A gyermekjóléti alapellátás
A gyermekvédelmi szakellátás
A gyermekotthonok, lakásotthonok
A fogyatékkal élő gyermek jogai
A beteg gyermek jogai
A gyermekvédelmi gyámság
Az önkéntesség hazánkban
A gyermekvédelmi önkéntes tevékenység
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény
Kompetencia határok az önkéntes tevékenység során
A "jó gyakorlatok" bemutatása
Titoktartás, etikai nyilatkozat, önkéntes szerződés
Terepgyakorlat
Félévközi ellenőrzés:
Egy alkalommal félévközi referátum, a "közérdekű önkéntes tevékenység alapjai" tárgykörben
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
A félév során teljesített referátum és a gyermekvédelmi önkéntes tevékenységben való részvétel alapján.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus feladata a gyermeki jogok érvényesülésének elősegítése elméleti és gyakorlati oktatáson keresztül.
A "Diákok a gyermekekért" program 2009/2010-ben hallgatói és oktatói kezdeményezésre létrejött esélyegyenlőségi program, amelynek elsődleges célja, hogy a hallgatók aktív közreműködésével, önkéntes munkájukkal hozzájáruljanak az intézményekben ellátott, gyermekek, fiatalok testi, szellemi, értelmi, erkölcsi fejlődéséhez, valamint esélyegyenlőségük elősegítéséhez.
A program célja továbbá, hogy előmozdítsa a hallgatók társadalmi szerepvállalását, nyitottabbá tegye őket a társadalmi problémákra, és ezzel együtt erősítse bennük a társadalomért való felelősségvállalás érzését.
A szeminárium keretében a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak, ezt követően - a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény alapján - heti egy alkalommal két órában foglalkoznak a gyermekekkel, fiatalokkal.
Az ideális gyermekvédelmi önkéntes hallgató: barátságos, elfogadó és segítőkész.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
1997. évi XXXI. Gyermekvédelmi törvény
1952. évi IV. Családjogi törvény
1997. évi CLVI. törvény az egészségügyről
2005. évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről
Meggyes Ildikó-Murányi Mónika: A kórházi önkéntesség módszertana, Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány, Budapest, 2010.
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A hallgatók párban folytatnak önkéntes tevékenységet heti legalább egy alkalommal gyermekvédelmi intézményben.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -