Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend |
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanév előtt kezdő hallgatók részére |
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék |
2024/2025-ös tanév 1. (őszi) félév |
AJSZNO13601 Totális diktatúrák a huszadik században
Dr. Horváth Csaba nyugalmazott egyetemi docens, óraadó
Dr. Barcsi Tamás egyetemi docens, tanszékvezető
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Szerda, 14.40 – 16.10 / Tanszék Z216.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
A totális diktatúrák általános jellemzése
Oroszország, 1907-1918. A "permanens forradalom" elképzelése, Lenin
Az "eredeti szocialista felhalmozás" gazdasági, társadalmi és politikai következményei az 1930-as években. A sztálini vezéreszme, az "osztályharc éleződése", a koncepciós perek és a GULAG-rendszer
Az olasz fasizmus hatalomra kerülése, Mussolini eszmerendszere. A korporációs rendszer
Az NSDAP a weimari Németországban. Hitler és a Mein Kampf
A nácizmus hatalomra jutása, rendszere és működése. A terror és a vezérkultusz
Fasiszta rendszerek Kelet-Közép-Európában a második világháború alatt
Totális kommunista diktatúrák az 1940-es évek végétől Kelet-Közép-Európában
A totális diktatúra kiépülése Kínában. Mao forradalomelmélete, a "nagy ugrás és a kulturális forradalom"
Dél-Kelet-Ázsiai totális rendszerek (Észak-Korea, Észak-Vietnam, Kambodzsa)
Latin-amerikai (Kuba) és Afrikai (Etiópia, Angola) diktatúrák
Diktatúrák az iszlám országokban (Líbia, Irán, Afganisztán)
Félévközi ellenőrzés:
Szóbeli korreferátum, vagy írásbeli referátum v.melyik diktatúrából. Témakörei: az egypártrendszer kialakítása, az ellenségkép és az "ellene fellépés " jogi szabályozásai, a terror működése és fajtái. A tömeglegitimáció, a vezérelvműködése, ideológiai sajátosságok az adott országokban
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
Szóbeli vagy írásbeli referátum alapján történő értékelés
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hallgatók ismereteket szereznek a huszadik század totális diktatúráinak kialakulásáról, a kommunista és fasiszta diktatúrák azonosságairól és sajátosságairól
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
H. Arendt: A totalitarizmus gyökerei, Európa, Bp., 1992
Diószegi – Harsányi – Krausz – Német szerk.: 20. századi egyetemes történet, I-III.k., Bp., Korona, 1996
M. Heller – A. Nyekrics: Orosz történelem, I-II.k., Bp., Osiris, 1996
M. Fulbrook: Németország története, Bp., Maecenas, 1993
Pándi Lajos szerk.: Köztes Európa, 1763-1999, Bp., Századvég, 1997
R.Pipes: A kommunizmus, Bp. Európa, 2004
Jordán Gyula: Kína története, Bp., Aula, 1999
A. Szolzsenyicin: GULAG szigetcsoport, Bp., 1989
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Korreferátum tartása, vagy írásbeli referátum készítése
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés:-
AJSZNO96001 Jogelméleti jogesetek
Dr. Monori Gábor adjunktus
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Kedd, 14.40 – 16.10 / 104.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1-12. Híres perek, jogesetek elemzése, megoldása (pl. „A segítségnyújtás elmulasztásának” jogesete (Halálos ítélet egy polgári perben?); Akarat és nyilatkozat, avagy egy végrendelet buktatói, A barlangok titka jogeset (avagy büntetőjogi dilemmák egy rendkívüli tényállás kapcsán), tárgyaláslátogatás
13. Szemináriumi dolgozatírás
Félévközi ellenőrzés:
Félév végén beszámoló, a félév során ismertetett tananyaggal összefüggésben.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
A szeminárium értékelése két formában történik. Egyrészt a leadott írásbeli anyagok alapján, másrészt a szeminárium végén a hallgatók írásbeli beszámolót tesznek.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tantárgy egyrészt jogbölcseleti szempontból bemutatja és elemzi a történelem híres pereit, másrészt segítséget kíván nyújtani a joghallgatóknak abban, hogy gyakorlatias nézőpontból is láthassák, hogyan kell majd egy vitás ügyet jogi képviselőként ellátniuk.
A szeminárium keretében tárgyaláslátogatásra van lehetőség!
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Takács Péter: Nehéz jogi esetek (2000, Napvilág Kiadó)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Hetente megtartott szeminárium keretében kerül sor az egyes perek, jogesetek ismertetésére, amelyet a joghallgatók csoportokban feldolgoznak, majd ezt követően az oktatóval megvitatnak.
A hallgatóknak ezenkívül feladata az is, hogy a kiadott jogeseteket szemináriumról szemináriumra kereset, vagy ellenkérelem formájában megoldják.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: -
A távolmaradás pótlásának lehetősége:
A következő szemináriumi óráig pótolható a feladat.
Megjegyzés: -
AJSZNO106901 Női szerepek a XXI. században
Dr. Vörös Eszter adjunktus
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Szerda, 14.40 – 16.10 / Faluhelyi Ferenc előadóterem
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1. Alapfogalmak: nem, nemi szerepek, társadalmi nem
2. Történeti áttekintés: a nők szerepe a történelemben
3. Gender-elmélet
4. Történelemformáló nők
5. A feminista mozgalmak
6. Vallási alapú megkülönböztetés az egyes kultúrákban
7. A nők munkaerőpiaci helyzete a 21. században, a nemek közötti bérszakadék, az üvegjelenségek, a nők a vezető pozíciókban
8. Nők az oktatásban, a női nem hozzáférése az oktatáshoz világszerte, oktatási reformok és kezdeményezések a nemek közötti egyenlőségért, a nők és a STEM
9. A nők politikai rendszerben elfoglalt helye, nők a kormányzatban és a döntéshozatalban, a nők politikai reprezentációja
10. Nők a médiában, a nők ábrázolása a médiában, a média hatása a női szerepekre és önképre
11. Interperszonális és intraperszonális kihívások, női közösségek és támogató hálózatok
12. A nemi szerepek változása és társadalmi hatásai a 21. században, a technológia és innováció hatása a női szerepekre
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja: ötfokozatú
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus célja, hogy átfogó képet nyújtson a nők társadalmi, gazdasági, politikai és kulturális szerepeiről a modern világban. A tantárgy keretében a hallgatók megismerkednek a nemi egyenlőség kihívásaival, valamint a nemeket érintő aktuális kérdésekkel. A kurzus során vizsgáljuk a nők helyzetét egyrészt történelmi dimenzióban, másrészt a munkaerőpiacon, az oktatásban, a politikában, a médiában, a családban, az egészségügyben és a technológiai iparban. Emellett különös figyelmet fordítunk a nők jogainak védelme és előmozdítása érdekében tett globális kezdeményezésekre. A kurzus célja, hogy a hallgatók kritikai gondolkodásuk segítségével képesek legyenek megérteni és értékelni a női szerepek komplexitását és jelentőségét a XXI. században. A kurzus elősegíti a hallgatók jogi kutatási és elemzési készségeinek fejlesztését. A hallgatók megtanulnak jogi forrásokat használni, jogi érveléseket felépíteni és prezentációt készíteni.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
1.Bagi Judit: A nemzetközi migráció gender aspektusai: nemi szerepek változása, a migráció feminizációja Bp.1988
2.Lét- és önértelmezés a Biblia tükrében: tanulmánykötet / [szerk. Páli-Nagy Veronika, Pafkó Tamás, Nagy Márton Károly]
3.Szerep és alkotás: női szerepek a társadalomban és az alkotóművészetben / szerk. Nagy Beáta és S. Sárdi Margit
4.Házastárs? Vetélytárs? Munkatárs?: A női szerepek változása a 20. századi Magyarországon : Tanulmányok / szerk. Palasik Mária, Sipos Balázs ; szerzők: Balázs Eszter et al.
5.Barna Mária: Az én házam egy keleti ház a nyugati világban: nemi szerepek és beilleszkedés a konfuciánus és muszlim hagyományú országokból származó bevándorlók körében
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Előre egyeztetett szempontrendszer alapján, párokban, a csoport előtt prezentáció megtartása
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: A részvétel feltételei: együttműködés, interaktivitás, aktív közreműködés, nyitott kritikai- és problémamegoldó gondolkodás
AJSZNO13301 A mai magyar politikai rendszer és párttagoltság
Dr. Diósi Szabolcs tanársegéd
Dr. Horváth Csaba nyugalmazott egyetemi docens, óraadó
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Hétfő, 14.40 – 16.10 / Tanszék Z216.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
A puha diktatúra agóniája, a többpártrendszer születése az 1980-as évek második felében.
A Nemzeti Kerekasztal tárgyalások. Ideológiai és politikai törésvonalak
Az 1990-es országgyűlési választások. Pártok, pártprogramok és kampányok.
Az új politikai rendszer kiépülése
Pártpolitikai tagoltság 1990-1994 között. A népszerűségi indexek alakulása
Az 1994-es választások, pártok, programok, kampányok
Pártpolitikai tagoltság 1994-1998 között (Bokros-csomag, Tocsik ügy, stb)
Az 1998-as választások, pártok, programok, kampányok
A pártpolitikai tagoltság és a népszerűségi indexek alakulása (a politikai szalámitaktika)
A 2002-es választások, pártok, programok, - a negatív – kampányeszközök
Pártpolitikai tagoltság 2002-2006 között (EU-s parlamenti választások és a "kormánypuccs)
A 2006-os választások, pártok, - populista - programok és az un. "depressziós kampány
Pártpolitikai tagoltság alakulása 2006-tól. Népszerűségi indexek alakulása és okai. A politikusok "leértékelődése"
A 2010-es parlamenti választások. A pártpolitikai struktúra átalakulása
A 2014-es parlamenti választások
Félévközi ellenőrzés:
Szóbeli korreferátum, vagy írásbeli referátum készítése egy adott parlamenti választással kapcsolatosan. Az írásbeli leadása folyamatos. Pótlás: szóbeli beszámolóval.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli és írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
Írásbeli referátum, vagy szóbeli prezentáció alapján történő értékelés
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A rendszerváltás magyarországi sajátosságainak megismerése, a parlamentarizmus, a pártpolitikai kínálatok, a pártok működésének, programjainak és – sokszor deficites – kampányainak ismertetése. A pártok és a politikusok mozgástendenciáinak követése a közvélemény kutatások tükrében. A politikai marketing alapvető szabályainak felismertetése.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Magyarország politikai évkönyvei c. tanulmánykötetek sorozata (1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 200, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010), szerk.: Kurtán – Sándor – Vass, Demokrácia Kutatások Központja Alapítvány
Magyarország évtizedkönyve, tanulmánykötet, I-II.k., szerk.: Kurtán – Sándor – Vass, Bp., 1998
Fritz Tamás: Rendszerváltás Magyarországon (1990-1995), Villányi úti könyvek, Bp., 1996
Pokol Béla: A magyar parlamentarizmus, Cserépfalvi, 1994
Körösényi András: A magyar Politikai rendszer, Osiris, 1998
Enyedi Zsolt – Körösényi András: Pártok és pártrendszerek, Osiris, 2001
Horváth Csaba: Parlamenti választások1990-2006, In.: Ünnepi kötet Ivancsics Imre egyetemi docens, decan emeritus 70. születésnapjára, szerk. Csefkó Ferenc, Pécs, 2008, 117-131.l.
A pártok honlapjai, a politikusok blogjai. Az internetes – alternatív – média
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A kurzus alatt – szabott terjedelmű – írásbeli vagy szóbeli referátum
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Szabályzat szerint. Referátum elkészítésével, vagy szóbeli beszámolóval
Megjegyzés: -