Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend |
Differenciált tantárgyak a 2019/2020-as tanév előtt kezdő hallgatók részére |
Idegen nyelvű modul |
2021/2022-es tanév 2. (tavaszi) félév |
Languages, Human Rights and Minorities. How to Legislate Linguistic Diversity?
Dr. Andrássy György professor emeritus
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Szerda, 13.00 – 14.30 / 207.
Kurzus kód | AJDINO0101 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Linguistic and cultural diversity in the world – past, present and the future; the issue of responsibility
2. Language, linguistic change and the law: language, mind, communication, identity and culture; levels of legislation on language use and diversity
3. National legislation on languages – the principle of territoriality (Switzerland, Belgium, Spain, Finland)
4. National legislation on languages – strong minority language protection (e.g. Austria, Italy, Slovenia, Hungary, the U.K.)
5. National legislation on languages: weak minority language protection (e.g. France, Romania, Greece, Slovakia)
6. International language law in the interwar period – the League of Nations
7. International language law after World War II – the United Nations
8. International minority and language protection in Europe after World War II – the Council of Europe
9. The language question in the European Union – treaty, official and working languages; minority and lesser used languages
10. The language question in the European Union – language rights and the impact of economic and political integration on language use
11. The language question in the European Union – challenges and prospects (globalisation and the European model of globalisation)
12. Legislating linguistic diversity: the question of coherence
13. Legislating linguistic diversity: a new governing principle is needed
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Evaluation of the written examination and the oral presentation
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The purpose of the course is to discuss some fundamental questions of linguistic legislation on national, international and European Union level. The reason why the issue is urgent and must be taken seriously is that linguistic diversity, like biodiversity, is dramatically decreasing today and the process depends, to some extent, on linguistic legislation, which in turn seems not to be coherent and satisfactory enough. The course intends to present not only the existing linguistic regimes and their weaknesses but a perspective of a more coherent and simpler linguistic legislation which would probably contribute, to a rational degree, to the preservation of linguistic diversity in the world.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Andrássy György: The Right to Use One’s Own Language and the Matter of Simplicity (Proceedings of the Tenth International Conference of the International Academy of Linguistic Law, Galway, Ireland, 2006.)
- Andrássy György: Institutionalisation of Linguistic Diversity in Europe (CD publication)
- Andrássy György: Explicit and Implicit Language Rights. In: Genoveva Vrabie and Joseph-G. Turi (Eds): Law and Language. The theory and the practice of linguistic policies in the world. Proceedings of the Eighth International Conference of the International Academy of Linguistic Law. Románia, Iasi, 2002. május 24-26. Editura Cugetarea Iasi, 2003. 119-124.o.
- Andrássy György: European Integration and European Languages: Will Linguistic Diversity Be Maintained? In: Studia Iuridica Auctoritate Universitatis Pécs Publicata. Pécs, 2000. 11-22. o.
- Andrássy György: Linguistic Globalisation, Language Law and the Legal Profession. In: Közjogi intézmények a XXI. századbanPécs, 2004. 183-200. o.
- Andrássy György: Freedom of Language: A Human Right to be Recognised (manuscript in English, a published version is avaialble in Hungarian)
- Bruno de Witte: Language Law of the European Union: Protecting or Eroding Linguistic Diversity? In: Rachael Craufurd Smith (ed.): Culture and European Union Law. Oxford University Press, Oxford, 2004. 205-242. o.
- Nic Niamh Shuibhne: EC Law and Minority Language Policy. Culture, Citizenship and Fundamental Rights The Hague/London: Kluwer Law International, 2002.
- Will Kymlicka: Politics in the Vernacular. Nationalism, Multiculturalism and Citizenship. Oxford University press, Oxford, 2001.
- Fernand de Varennes: Language, Minorities and Human Rights. Martinus Nijhoff publishers, The Hague/London, 1996.
- Angol nyelvű jogszabályok (egyéni feladatvállalásra)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Preparing and presenting a short paper (15 minutes)
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint.
As they are specified in the Faculty regulation
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint.
As they are specified in the Faculty regulation
Megjegyzés:
Every and each student must choose a particular topic for his/her presentation. The topic and the corresponding literature must be approved by the teacher.
Information and Communication Technology Law in EU and in Hungary
Dr. Szőke Gergely László adjunktus, tanszékvezető
Dr. Hohmann Balázs tanársegéd
Közigazgatási Jogi Tanszék Informatikai- és Kommunikációs Jogi Csoport
Szerda, 14.40 – 16.10 / Irk Albert előadóterem
Kurzus kód | AJDINO0201 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
- Basic concepts of Information and Communications Technology (ICT) Law
- The theories and EU strategies of information society
- European regulation of personal data protection – history, context and new challenges
- Copyright issues of software and other online contents – comparison of different types of license agreements
- European framework for the regulation of electronic commerce – legal status of ISPs, consumer protection and other rules
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja: -
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Establishing the information society has become an important political programme of the EU, and so ICT Law has become an emerging field of the EU Law in the past two decade. The aim of the course is to show and discuss the basic ideas and the new challenges of information society, and the EU’s strategies to achieve it, Data Protection Law, Copyright Law and E-commerce Law. The course aims at providing a solid basis to understand both the business rationale and the legal structure of these fields. The course will not only focus on the legal basis but will also cover the practical implications (and possibilities) of the law.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Anderson, Chris (2006): The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More, Hyperion, New York
- Gutwirth, Serge – Leenes, Ronald – De Hert, Paul – Poullet, Yves (2013) (eds.): European Data Protection: Coming of Age, Springer
- Lessig, Lawrence (2005): Free Culture, http://www.free-culture.cc/freeculture.pdf
- Saxby, Stephen (1990): The age of information, MacMillan Press, London
- Silke von Lewinski (2008): International copyright law and policy, Oxford University Press
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Students are working in 4-5 groups and they are preparing and taking short presentations during the course. Their final evaluation will be based on their continuous performance, there is no final exam.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint (as they are specified in the internal university regulation)
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint (as they are specified in the internal university regulation)
Megjegyzés: -
Sustainable Production and Consumption in the EU – The Integrated Product Policy
Dr. Horváth Zsuzsanna címzetes egyetemi tanár
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Csütörtök, 9.40 – 11.10 / Irk Albert előadóterem
Kurzus kód | AJDINO0501 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente / every semester
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The concept of sustainable development in international and EU policies. The United Nations Summits, and the European Union strategies on economic growth and sustainable development. The 2030 development agenda and the new Sustainable Development Goals.
2. The principle of integration of environmental requirements into other policies, the role of the IPP in the EU Strategy for Sustainable Development. The aim is to promote a market for greener products that use fewer resources, have lesser impacts and risks to the environment, thus, to improve the competitiveness of the EU industry.
3. Establishment of the IPP at EU level. The integrated product policy approach: the 'life cycle' concept. The EU strategy for sustainable consumption and production and for sustainable industrial policy.
4. Key principles of the IPP approach (life cycle thinking, working with the market, stakeholder involvement, combination of voluntary approaches with mandatory measures, etc.). Further environmental principles to be applied: precaution, substitution, minimisation and producer responsibility.
5. Protection of the ozone layer and the EU policy on climate change.
6. Products from biotechnology, regulation on genetically modified organisms (GMO).
7. The EU chemicals legislation and policy, the new REACH system.
8. The economic and legal framework of the IPP, its tools and means: price mechanism, taxes and subsidies, voluntary agreements, standardisation, green public procurement.
9. Environmental managements systems (EMAS), product design obligations (eco-design), environmental labelling (the "European flower").
10. The new concept of extended producer responsibility (an extension of the producer's obligation for environmental impacts of products arising prior to and after the production phase, i.e. responsibility for the choice of raw materials, energy sources, for impacts during the consumption/use phase as well as for impacts of waste generated by products after the end of their useful life-time). Examples of the EU regulation of producer responsibility on special waste streams, e.g., packaging, batteries and accumulators, end-of life vehicles, waste electrical and electronic equipment (WEEE).
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
kiselőadás tartása vagy házi dolgozat benyújtása
Oral or written: presentation or submission of a paper
Az osztályzat kialakításának módja:
Kiselőadás vagy házi dolgozat alapján – on the basis of an oral or written presentation
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The course aims to highlight the importance of international and European efforts for sustainable development, to end poverty, to transform the world to better meet human needs, to change economic growth patterns, while protecting the environment and ensuring peace and realizing human rights. The aim of the course is to explain the concept of sustainable consumption and production, as an integral part of the 'green economy' and 'circular economy'. The necessary change in the traditional way of environmental policy-making will be discussed: in addition to emission control and waste management, the integrated approach covers all stages from the mining of raw materials to the production, distribution, use, recycling and recovery and final disposal, to reduce the life cycle environmental impacts of products. During the course the main objectives, principles of the IPP strategy, and its key role in the EU sustainable development strategy will be discussed. The existing and newly developed policy tools aiming at the creation of incentives for greener production and consumption patterns, as well as the relevant EU law are to be examined.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- UN, 'Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development', Resolution adopted by the General Assembly, GA Res. 70/1, 25 September 2015
- Rio+20 UN Conference on Sustainable Development, Outcome of the Conference: 'The future we want', A/CONF. 2016/L.1, Rio de Janeiro, Brazil, 20-22 June 2012; and various UN documents on former sustainable development summits
- Krämer, Ludwig, EC Environmental Law (7th ed.), Sweet & Maxwell, London, 2011
- Nele Dhondt, Integration of Environmental protection into other EC Policies, Europa Law Publishing, Groningen, 2003
- Marc Pallemaerts and Albena Azmanova (eds), The European Union and Sustainable Development, The Institute for European Studies, Brussels, 2006, The Centre on Sustainable Consumption and Production
- Various chapters of the Manual of European Environmental Policy, Institute for European Environmental Policy, London, 2012; e.g. Chapters 1 and 7 on the EU Environmental Policy Integration, and on the EU Integrated Product Policy (available online: http://www.ieep.eu/understanding-the-eu/manual-of-european-environmental-policy/)
- Commission, Communication on Integrated Product Policy, Building on Environmental Life-Cycle Thinking, COM (2003) 302 final, Brussels, 18.6.2003
- Background Paper, European Stakeholder Meeting on Sustainable consumption and production, Ostend, Belgium, (prepared by the UNEP) 2004
- Commission, Mainstreaming sustainable development into EU policies: 2009 review of the EU Sustainable Development Strategy, COM (2009) 400, Brussels, 24.7.2009
- Commission, Communication on the Sustainable Consumption and Production and Sustainable Industrial Policy Action Plan, COM (2008) 397, Brussels, 16 July 2008,
- Commission, On the State of Implementation of Integrated Product Policy, COM (2009) 693, Brussels, 21.12.2009,
- Commission, Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth, COM (2010) 2020, Brussels, 3.3.2010,
- Treaties on the European Union and on the Functioning of the European Union) (Lisbon Treaty modifications: OJ C 83/1, 30.3.2010.)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A félév során egy kiselőadás tartása, vagy házi dolgozat készítése
Preparation of a presentation or submission of a paper
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
According to the University Rules and Regulations on Studies and Examinations
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint az oktatóval megbeszélve
According to the University Rules and Regulations on Studies and Examinations, by agreement
Megjegyzés: -
European Union Law
Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető
Dr. Horváth Zsuzsanna címzetes egyetemi tanár
Dr. Maczonkai Mihály egyetemi docens
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Dr. Kis Kelemen Bence tanársegéd
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Hétfő, 14.40 – 16.10 / 103.
Kurzus kód | AJDINO0601 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | Az angol nyelv középfokú ismerete |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 40 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The foundations of the EU
2. The Treaty of Lisbon
3. Sources of EU law
4. EU fundamental rights
5. Implementation and enforcement of EU law
6. The European Council and the Council of the EU
7. The Commission and the European Parliament
8. The Court of Justice of the EU
9. Infringement and preliminary ruling procedures
10. The single market and the free movement of goods
11. Free movement of persons and services
12. Free movement of capital and the banking union
13. Written exam (test)
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga (teszt)
Az osztályzat kialakításának módja:
félév végi teszt alapján
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to introduce students to the history and to the unique - supranational - institutional and legal system of the European Union. The course analyses the main political institutions, the separation of powers among them and between the EU institutions and the Member States. The course intends to convey a basic knowledge about the EU institutions, their composition, tasks and powers, and about the most important principles and rules that govern their operation. The module also examines the interplay of Union’s main bodies in its legislative process, and the primary and secondary sources of the Union law. The most important issues of implementation and enforcement of EU law, the role and tasks of Member States and of the Commission will also be discussed. The course will illustrate the unique role played by the EU Courts in the interpretation and development of EU law, through the explanation of the cornerstone decisions of the CJEU (e.g. on principles of direct effect and supremacy), furthermore, it will explain the most important procedures before the EU Courts. The course will establish a basic institutional and legal knowledge on which students can base their further studies on European integration issues and on various policies of the EU.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Borchardt, Klaus-Dieter: The ABC of European Union law, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2010, available online: http://europa.eu/documentation/legislation/pdf/oa8107147_en.pdf
- The Treaty on European Union (TFEU) and the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU). Consolidated versions as they are resulted from the amendments introduced by the Treaty of Lisbon entered into force on 1 December 2009. OJ C 83, 30.03.2010, p.1. (available online: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:FULL:EN:PDF)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
EU Environmental Policy and Law
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Szerda, 16.20 – 17.50 / Óriás Nándor előadóterem 1.
Kurzus kód | AJDINO0701 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 40 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The state of the environment in Europe
2. The concept of sustainable development
3. The history of EU environmental policy
4. The environmental implications of the Lisbon Treaty
5. EU institutions and bodies
6. The principles of EU environmental law
7. EU acts and legislation
8. The legal bases of EU
9. Implementation and enforcement I. (infringement procedures against the MSs)
10. Implementation and enforcement II. (the role of the public at EU level)
11. Implementation and enforcement III. (the role of the public at national level)
12. Trade and environment
13. The external environmental policy of the EU
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
English for Law Students
Hőnig Klára nyelvtanár
Idegen Nyelvi Lektorátus és Szaknyelvi Vizsgahely
Kedd, 13.00 – 14.30 / 307.
Kurzus kód | AJDINO0801 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | At least intermediate English competence |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction, course overview
2. A career in law; short email, presentation
3. Contract law, email of advice, lecture
4. Tort law; letter of reply, lawyer-client interview
5. Criminal law; letter of advice, advising a client
6. Company law; lawyer-client interview
7. Commercial law; letter of application, discussion
8. Real property law; follow-up email, telephoning
9. Litigation and arbitration; letter before action, lawyer-client interview
10. International law; follow-up letter, explaining legal terms to non-lawyers
11. Comparative law; letter summarising options, advising
12. Oral presentations
13. End-of-term paper
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Grade is calculated on the basis of an oral presentation and an end-of-term paper.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
It is a skill-based course for those wishing to pursue English-medium legal studies or prepare for working in an international environment. It provides practice and progression in the key academic skills including understanding and taking notes on lectures, participating effectively in seminars, giving presentations, developing arguments, understanding a wide range of specialist texts, producing coherent and well-structured assignments and also equips students with the specialist legal language they need.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
J. Wallen: English for Law in Higher Education Studies. Garnet Education, Reading, 2008
A. Krois-Lindner, M. Firth & TransLegal: Introduction to International Legal English. Cambridge University Press, 2008
G. D. Brown & S. Rice: Professional English in Use, Law. Cambridge University Press, 2007
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Short written and oral tasks for each class.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
According to the Academic and Examination Regulations (TVSZ)
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
According to the Academic and Examination Regulations (TVSZ)
Megjegyzés: -
Major Legal Systems of the World
Dr. Visegrády Antal professor emeritus
Dr. Vörös Eszter tanársegéd
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Hétfő, 13.00 – 14.30 / Irk Albert előadóterem
Kurzus kód | AJDINO1001 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika: Continental, Anglo-Saxon, Socialist, Hindu, Moslim, Chinese, Japonese and African Legal Systems
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Nationalitätenpolitik von Ungarn 1990-2004
Dr. Cseresnyés Ferenc nyugalmazott egyetemi docens
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Nem indul
Kurzus kód | AJDINO1301 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Begriff von Minderheit; Typologie der ethnischen Minderheiten
2. Geschichte der Nationalitätenpolitik in Ungarn vor der politischen Wende
3. Nationalitätenpolitik in Ungarn seit politischen Wende
4. Die demographische Lage der Minderheiten nach Volkszählungen 1990-2000;
Die Altersstruktur der Volksgruppen in Ungarn nach Muttersprache
5. Die Zusammensetzung der Minderheitenbevölkerung nach Schulabschluss;
Bildungssystem der ethnischen und nationalen Minderheiten in Ungarn
6. Kulturinstitute und Medien der Volksgruppen
7. Der ungarische Staat, die politische Elite und die Mehrheitsgesellschaft
8. Die traditionellen nationalen Minderheiten in Ungarn und die Roma
Volksgruppe in Ungarn
9. Rechtliche Stellung der ethnischen- und nationalen Minderheiten in Ungarn:
die individuellen und kollektiven Rechte der Minderheiten (Das Gesetz 1993:
LXXII über die Rechte der nationalen und ethnischen Minderheiten)
10. Minderheitenselbstverwaltungen in Ungarn
11. Die ungarische Minderheitenpolitik in den Nachbarstaaten: (Grund-)
Freundschaftsverträge mit der Slowakei und Rumänien
12. Die ungarische Minderheitenpolitik in den Nachbarstaaten: Das
Begünstigungsgesetz von 2001
13. Die Bewertungen der ungarischen Nationalitätenrechtspolitik vom Ausland
14. Was für eine Rolle spielen die Volksgruppen in Ungarn? (Brückenfunktion oder eher eine Brückenkopffunktion)
Félévközi ellenőrzés:
Egyéni referátumok megvitatása, a kurzus végén zárthelyi dolgozat (kis létszámú résztvevő esetén)
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Több szempont figyelembe vételével (részvétel, aktivitás, eredményesség)
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tananyag idegen nyelvű terminológiával történő begyakorlásán túl, a külső (német, osztrák, svájci) értékelések, megítélések megismerése
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Ferenc Cseresnyés: Die Lage der Minderheiten und Volksgruppen in Ungarn. In: The Enlarged EU: Cross-Cultural and Communications Aspacts
Die erweiterte EU: Interkulturelle und Kommunikationsaspekte. Edited by Á. Borgulya. University of Pécs Faculty of Business and Economics Pécs 2005. 197-2004
- Gerhard Seewann: Ungarndeutsche und ethnopolitik. Ausgewaehlte Aufsaetze
Osiris – MTA Kisebbségkutató Műhely – Magyarországi Németek Országos Önkormányzata, Budapest 2000.
- László Szarka: Kisebbségi léthelyzetek – közösségi alternatívák. Az etnikai csoportok helye a kelet-közép-európai nemzetállamokban. Kisebbségkutatás könyvek, Budapest 2004.
- Árpád von Klimó: Ungarn seit 1945. In: Europäische Zeitgeschichte (Hrsg.: T. Mergel / M. Schulze Wessel) Band 2. Vandenhoeck & Ruprecht 2006. 168-175.
- Norbert Spannenberger: Deutsche in Ungarn Ungarn und Deutsche. Interdisziplinaere Zugaenge (Hrsg.: Frank Almai / Ulrich Fröschle) Thelem 2004. 71-84.
- Cseresnyés Ferenc-Kecskés László: Schengen keleti határai és a határon túli magyarok. In: Schengen. A magyar-magyar kapcsolatok az uniós vízumkényszer árnyékában. Kisebbségkutatás könyvek, Budapest 2000. 15-24.
- Herbert Küpper: Das neue Minderheitenrecht in Ungarn. R. Oldenbourg Verlag, München 1998.
- www.meh.hu/nekh. Regierung der Ungarischen Republik. Bericht über die ethnischen und nationalen Minderheiten Nr. J73670 vom Januar 1997.
- Georg Brunner: Der Minderheitenschutz in Ungarn. In: Uő, Günther H. Tontsch: Der Minderheitenschutz in Ungarn und Rumänien. Bonn 1995.
- Fakten über Ungarn: Nationale und ethnische Minderheiten in Ungarn. Hrsg. Vom Außenministerium der Republik Ungarn. 1995. 2.
- Bodáné Pálok Judit: Egy törvény története. In Regio 3. (1993)
- Kathrin Sitzler-Gerhard Seewann: Das ungarische Minderheitengesetz. Vorbereitung, Inhalt, öffentliche Diskussion. In: G. Seewann (Hrsg.): Minderheiten als Konfliktpotential in Ostmittel- und Südosteuropa. München 1995.
- Toso Doncsev: Legújabb változások a magyarországi kisebbségek helyzetében. In Kisebbségoktatás, 1999. 2/8.
- Tóth István: A megmaradás esélyei a jelenlegi intézményrendszer és családi struktúrák intézményei között (A nyelv és identitás válság) In: Sisák Gábor (szerk.): Nemzeti és etnikai kisebbségek Magyarországon a 20 század végén. Budapest 2001.
- Kisebbségek és határon átnyúló együttműködés az Alpok-Adria térségben. Trento 2004.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Rechtshistorische Wurzeln des Handels- und Wirtschaftsrechts im Rechtsleben Europas
Dr. Herger Csabáné egyetemi tanár
Jogtörténeti Tanszék
Nem indul
Kurzus kód | AJDINO1501 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 7 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Die Begründung der modernen Wirtschaftsordnung: Freiheiten des Wirtschaftslebens
2. Die historische Typen der Regelung der Handelstätigkeit. Die klassische Handelsgesetzbücher in Europa (Code de Commerce, ADHGB und das ungarische Handelsgesetz vom Jahre 1875)
3. Das Wettbewerbsrecht in den traditionellen und modernen Rechtsordnungen Europas
4. Das Urheberrecht in der Rechtsentwicklung Europas
5. Die Arbeitstätigkeit in der europäischen Wirtschaftsrechtsentwicklung
5. Firmenrecht.
6. Die Aktiengesellschaft, die Gesellschaft mit beschränkter Haftung, der Trust
7. Komissionsgeschäft. Frach- und Speditionsvertrag
8. Franchise. Lising
9. Versicherungsvertrag
10. Die Börse. Allgemeine Theorie der Wertpapiere.
11. Der Wechsel, der Scheck und das Inhaberpapier
12. Das ungarische Wirtschaftsrecht im Spiegel der Rechtsgeschichte
13. Schriftliche Prüfung, Bewertung
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga és szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
-Helmut Coing: Handbuch der Quellen und Literatur der neueren europäischen Privatrechtsgeschichte, Verlag C. H. Bech, Band I-7, München 1977
-Helmut Coing: Europäisches Privatrecht 1800 bis 1914, Verlag C. H. Beck, Band I-II, München, 1989
-Handwörterbuch zur Deutschen Rechtsgeschichte, Band I-V, Erich Schmidt Verlag, Berlin, 1971-1998, címszavak tematikus rendben
-Gernot Kocher: Höchstgerichtsbarkeit und Privatrechtskodifikation, Böhlau, Wien, 1979
-Hans Hattenhauer: Europäische Rechtsgeschichte, C. F. Müller, Heidelberg, 1994
-Géza Bozóky: Magyar kereskedelmi jog különös tekintettel a történeti fejlődésre (Ungarisches Handelsrecht mit besonderer Rücksicht auf die historische Entwicklung) Band I-II, Budapest, 1928-1929
-Andor Csizmadia-Kálmán Kovács (hg.): Die Entwicklung des Zivilrechts in Mitteleuropa (1848-1944), Budapest, 1970
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Citizenship and Combating Crime in the EU
Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet egyetemi tanár
Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Hétfő, 16.20 – 17.50 / Tudásközpont 3422.
Kurzus kód | AJDINO2301 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 14 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The evolution of Justice and Home Affairs Cooperation in the European Union
2. The EU as an Area of Freedom, Security and Justice
3. The concept of EU citizenship. Rights of EU citizens
4. Free movement of persons in the European Union
5. The migration law and policy of the European Union
6. The asylum law and policy of the European Union
7. Combating organized crime in the European Union
8. The European Arrest Warrant
9. The fight against terrorism within the framework of the EU
10. State surveillance in the EU and the Member States
11. Data protection in the European Union
12. An overview of judicial cooperation in civil matters in the EU
13. The institutions of JHA cooperation 1: EUROPOL, EUROJUST, OLAF
14. The institutions of JHA cooperation 2: European Asylum Support Office, FRONTEX
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to analyze various, highly significant areas of Justice- and Home Affairs Cooperation in the European Union, paying attention also to the question of EU citizenship and how it relates to the free movement of persons in the Union.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Órai kiosztású segédanyag
Peers, Steve: EU Justice and Home Affairs Law, Oxford, 2011
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Introduction to ECtHR case law – human rights protection in Strasbourg
Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet egyetemi tanár
Dr. Rutai Zsuzsanna PhD hallgató, óraadó
Dr. Kis Kelemen Bence tanársegéd
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
2022.02.18. (péntek) 9.00 – 17.10 / Tudásközpont 3422.
2022.02.19. (szombat) 9.00 – 17.10 / Tudásközpont 3422.
2022.02.25. (péntek) 13.00 – 16.10 / 009.
Kurzus kód | AJDINO3101 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Tömbösített |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | Az angol nyelv minimum középfokú ismerete |
Kredit | 6 |
Óraszám | 30/félév |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Council of Europe, European Convention and European Court of Human Rights (history and purpose)
2. Steps of the Procedure
3. Pilot Judgement Procedure, Friendly Settlements, Costs, Just Satisfaction and Legal Aid
4. Right to life
5. Right to a fair trial
6. Right to private life
7. Freedom of expression
8. Prohibition of discrimination
9. Protection of property
10. Companies before the ECtHR (The Yukos-case)
11. Living instrument character of the ECHR
12. The future of the protection of human rights in Europe: the EU and the ECHR 1
13. The future of the protection of human rights in Europe: the EU and the ECHR 2
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: written exam
Az osztályzat kialakításának módja:
The final grade depends on the attendance, on the participation and on the quality of the final paper.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The seminar will analyse the importance of the Council of Europe, the European Convection of Human Rights and the European Court of Human Rights regarding the protection of human rights in Europe. The purpose of the course is to get familiar with the different steps of the ECtHR procedure and to examine those fundamental cases of the Strasbourg Court which are considered to have had a prominent role in the development of human rights protection in Europe.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
-Understanding International Law. Conway W. Henderson. Wiley-Blackwell.2010. 285-318.
-Hierarchy in international law. The Place of Human Rights. Edited by Erika de Wet and Jure Vidmar.Oxford University Press.2012.
-Research Handbook on International Human Rights Law. Edited by Sarah Joseph and Adam McBeth. Edward Elgar. Cheltenham,UK.Northampton, MA, USA.2010. 326-353.
-Human rights protection int he European legal order: The interaction between the European and the national courts. Patricia Popelier, Catherine Van de Haying and Piet Van Nuffel (eds.) Intersentia Ltd. 2011.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Writing a paper about a given topic
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége:
Being a block-seminar, non-attendance is not accepted.
Megjegyzés: -
Europäisches Arbeitsrecht
Dr. Berke Gyula egyetemi docens, tanszékvezető
Dr. Kiss György egyetemi tanár
Munkajogi és Társadalombiztosítási Jogi Tanszék
Nem indul
Kurzus kód | AJDINO3201 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | Legalább középfokú német nyelvvizsga |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Grundlagen des Europäischen Arbeitsrechts
2. Geschichte der Sozialpolitik der EU
3. Grudfreiheiten und Entsendung der Arbeitnehmer
4. Diskriminierungsverbote I.
5. Diskriminierungsverbote II.
6. Information und Unterrichtung (Nachweis)
7. Atypische Arbeitsverhältnisse
8. Schutz bestimmter Arbeitnehmergruppen
9. Der Betriebsübergang
10. Die Massenentlassung
11. Zahlungsunfähigkeit des Arbeitgebers
12. Europäische Regelung der Arbeitszeit
13. Kollektives Arbeitsrecht der EU I.
14. Kollektives Arbeitsrecht der EU II.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja: -
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Az európai munkajog alapjainak elsajátítása német nyelven.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Riesenhuber, Karl: Europäisches Arbeitsrecht. Heidelberg, 2009, C. F. Müller Verlag,
EU-Arbeitsrecht (Textsammlung). München, 2013. Beck Verlag
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Die Beziehungen der ungarischen, deutschen und österreischischen Zivilrecht
Dr. Nochta Tibor egyetemi tanár, tanszékvezető
Dr. Mohai Máté István tanársegéd
Polgári Jogi Tanszék
Csütörtök, 14.40 – 16.10 / 307.
Kurzus kód | AJDINO3301 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Grundlagen
2. Einführung in das deutsches Privatrecht I.
3. Einführung in das deutsches Privatrecht II.
4. Über das BGB
5. Einführung in das Östrreischisches Zivilrecht
6. Über das ABGB
7. Das Schuldrecht im BGB, im ABGB, im UZGB I.
8. Das Schuldrecht im BGB, im ABGB, im UZGB II
9. Haftungsrechtlichen Problemen in den deutschen, österreischichen und ungarischen Zivilrecht
10. Rechtspraxis I.
11. Rechtspraxis II.
12. Rechtspraxis III.
13. Zusammenfassung
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja: -
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Az összehasonlító magánjogi szemlélet fejlesztése
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Kecskés László: A polgári jog fejlődése a kontinentális Európa nagy jogrendszereiben. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs 2011.
BGB, ABGB, UZGB.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Einführung in die Kriminologie II.
Dr. Kulcsár Gabriella adjunktus
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék
Kedd, 11.20 – 12.50 / 104.
Kurzus kód | AJDINO3601 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | AJDINO1801 Einführung in die Kriminologie I. |
Kredit | 6 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1.-2. Woche: Bearbeitung des Themas „Kriminalprognose”
3-4. Woche: Bearbeitung des Themas „Jugendkriminalität”
5-6. Woche: Bearbeitung des Themas „Medien und Gewalt”
7-8. Woche: Bearbeitung des Themas „Viktimologie”
9-10. Woche: Bearbeitung des Themas „Gewalt in der Familie”
11-12. Woche: Bearbeitung des Themas „Sexuelle Gewalt”
13. Woche: Mündliche Prüfung
Félévközi ellenőrzés:
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Az órai munka és a szóbeli számonkérés alapján
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Das Ziel des Seminars ist die Bearbeitung der wichtigsten kriminologischen Probleme anhand deutschsprachiger Filme. Für das Seminar können sich nicht nur ausländische, sondern auch ungarische Studenten anmelden, weil wir nicht die gleiche Thematik bearbeiten, wie in den ungarischen Vorlesungen.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Auf Anfrage kann ich sowohl deutsche, als auch englische Fachliteratur zur Verfügung stellen.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -