Főoldal

Hallgatóknak

Szaknyelvi Vizsgaközpont

Rövid ciklusú képzések

Szakirányú továbbképzések

Doktori Iskola

Felvételizőknek

Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport szabadon választható tantárgyai

Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanévtől kezdő hallgatók részére
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
2025/2026-os tanév 1. (őszi) félév

AJSZNOA104 Bevezetés a mediációba
Dr. Herke-Fábos Barbara Katalin adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Kedd, 14.40 – 16.10 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)

MunkarendNappali
TanóraKontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye-
Kredit2
Óraszám2/hét
Létszám12

Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
Konfliktuselmélet a mediáció tükrében, alternatív vitarendezési módok, mediáció elmélete, kommunikáció a mediációban, a mediáció jogi háttere, szituációs gyakorlatok

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja: -

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hallgatók megismertetése a mediáció széles körű igénybevételi lehetőségeivel, mediáció jogi hátterével, annak gyakorlatban történő alkalmazásával. A hallgatók a félév során szituációs gyakorlatokon keresztül konkrét mediációs technikákat sajátítanak el, hangsúlyt fektetve a családi, párkapcsolati mediációra.

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája: 
Ábrahám E., Barinkai Zs., Dózsa Á., Herczog M.: Mediáció. Közvetítői eljárások (HVG Orac – Lap és könyvkiadó 2012.)
Barcy Magdolna – Szamos Erzsébet: "Mediare necesse est" (Animula Kiadó 2005.)
Dr. Eörsy Mátyás – Dr. Ábrahám Zita: Pereskedni rossz – Mediáció a szelíd konfliktuskezelés (Minerva Kiadó 2003.)
F. Strasser – P. Randolf: Mediáció, a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai (Nyitott Könyvműhely 2008.)
Lovas Zsuzsanna, Herczog Mária: Mediáció avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés (Múzsák Kiadó 1999.)

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
együttműködés, csapatszellem; aktív jelenlét
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés:
Részvétel feltételei: együttműködés, interaktivitás, aktív közreműködés, nyitott, problémamegoldó gondolkodás



AJSZNOA234 Az örökbefogadás morális és jogi kérdései
Dr. Herke-Fábos Barbara Katalin adjunktus
dr. Riba Eszter Krisztina PhD hallgató
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

2025.09.25. (csütörtök) 8.00 – 18.45 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)
2025.11.13. (csütörtök) 8.00 – 18.45 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)

MunkarendNappali
TanóraTömbösített
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye-
Kredit2
Óraszám2/hét
Létszám10

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
1. Az örökbefogadás céljának meghatározása jogtörténeti kitekintéssel
2. Az örökbefogadást megelőző alkalmassági eljárás
3. Az örökbefogadó személye
4. Az örökbefogadható gyermek
5. Az örökbefogadási eljárás
6. A kötelező gondozásba kihelyezés
7. Hat hét
8. Az örökbefogadás joghatásai
9. Az örökbefogadás felbontása 
10. A vér szerinti szülőkről való tájékozódás lehetősége
11. A vér szerinti család egészségügyi adatairól való tájékoztatás
12. Az örökbefogadás tényének közlése a gyermekkel
13. Az örökbefogadást segítő társadalmi szervezetek
14. Az örökbefogadó szülők kapcsolattartása 
15. Az örökbefogadott gyermekek helyzete a társadalomban
16. Az örökbefogadás művészeti feldolgozása 

Félévközi ellenőrzés:-
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli
Számonkérés és értékelés rendszere: interjúkészítés 

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tárgy célja, hogy a hallgató képes legyen a kurzus elvégzését követően
- átlátni az örökbefogadás jogintézményét szabályozó jogi környezetet
- felismerni a jogtörténeti gyökerek jogintézmény fejlődédére gyakorolt hatását
- értelmezni az örökbefogadás kapcsán felmerülő morális és társadalmi kérdéseket
- hozzájárulni ahhoz, hogy a jövő jogászgenerációja érzékenyen közelítse meg az örökbefogadással összefüggő jogalkotási és jogalkalmazási kérdéseket

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája: 
Ajánlott irodalom:
-    Rékasiné Adamkó Adrienn: Az örökbefogadás a modern magyar családjogban 1861-től napjainkig. Novissima Kiadó, 2022.
-    Filó Erika  ̶  Katonáné Pehr Erika: Gyermeki jogok, szülői felelősség és gyermekvédelem  ̶  Második, aktualizált kiadás. Orac Kiadó, 2022.

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint

Megjegyzés: -



AJSZNOA198 Diákok a gyermekekért! Gyermekvédelmi önkéntes munka, gyermekvédelem pszichológiája
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta Zsófia adjunktus
Dr. Kulcsár Gabriella egyetemi docens
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Hétfő, 14.40 – 16.10 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)

MunkarendNappali
TanóraKontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye-
Kredit2
Óraszám2/hét
Létszám25

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika: 
A gyermeki jogok kialakulása
A gyermeki jogok védelme
A gyermekjóléti alapellátás
A gyermekvédelmi szakellátás
A gyermekotthonok, lakásotthonok
A fogyatékkal élő gyermek jogai
A beteg gyermek jogai
A gyermekvédelmi gyámság
Az önkéntesség hazánkban
A gyermekvédelmi önkéntes tevékenység
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény
Kompetencia határok az önkéntes tevékenység során
A "jó gyakorlatok" bemutatása
Titoktartás, etikai nyilatkozat, önkéntes szerződés
Terepgyakorlat

Félévközi ellenőrzés: 
Egy alkalommal félévközi referátum, a "közérdekű önkéntes tevékenység alapjai" tárgykörben
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja: 
A félév során teljesített referátum és a gyermekvédelmi önkéntes tevékenységben való részvétel alapján.

A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus feladata a gyermeki jogok érvényesülésének elősegítése elméleti és gyakorlati oktatáson keresztül.
A "Diákok a gyermekekért" program 2009/2010-ben hallgatói és oktatói kezdeményezésre létrejött esélyegyenlőségi program, amelynek elsődleges célja, hogy a hallgatók aktív közreműködésével, önkéntes munkájukkal hozzájáruljanak az intézményekben ellátott, gyermekek, fiatalok testi, szellemi, értelmi, erkölcsi fejlődéséhez, valamint esélyegyenlőségük elősegítéséhez.
A program célja továbbá, hogy előmozdítsa a hallgatók társadalmi szerepvállalását, nyitottabbá tegye őket a társadalmi problémákra, és ezzel együtt erősítse bennük a társadalomért való felelősségvállalás érzését.
A szeminárium keretében a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak, ezt követően - a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény alapján - heti egy alkalommal két órában foglalkoznak a gyermekekkel, fiatalokkal.
Az ideális gyermekvédelmi önkéntes hallgató: barátságos, elfogadó és segítőkész.

Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája: 
1997. évi XXXI. Gyermekvédelmi törvény
1952. évi IV. Családjogi törvény
1997. évi CLVI. törvény az egészségügyről
2005. évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről
Meggyes Ildikó-Murányi Mónika: A kórházi önkéntesség módszertana, Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány, Budapest, 2010.
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: 
A hallgatók párban folytatnak önkéntes tevékenységet heti legalább egy alkalommal gyermekvédelmi intézményben.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -



AJSZNOA80 Konfliktuskezelés családon belül és kívül
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Hétfő, 16.20 – 17.50 / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)

MunkarendNappali
TanóraKontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye-
Kredit2
Óraszám2/hét
Létszám10

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika: 
1.    A konfliktus története
2.    Az alternatív vitarendezés rövid története, kialakulása, fejlődése.
3.    A konfliktusok alapkérdései (fogalma, kialakulása, folyamata)
4.    A konfliktusok okai a családban és azon kívül.
5.    Erőszak és agresszió
6.    Gyermek krízisben.
7.    A resztoratív szemlélet
8.    Iskolai és közösségi konfliktusok
9.    A családi csoport konferencia
10.    A facilitáció
11.    Utánkövetés és szupervízió
12.    Párkapcsolat-házasság

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja: 
Szemináriumon való aktív részvétel
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hallgatók érzékenyítése az alternatív konfliktuskezelési módokra, különös tekintettel a facilitációra és a családi csoport/döntési konferenciára.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája: 
Herczog Mária: Együtt vagy külön. Maradjunk külön vagy váljunk el?
Fellegi Borbála: Út a megbékéléshez - A helyreállító igazságszolgáltatás intézményesülése Magyarországon.
Csemáné Várady E.: Alternatív vitarendezés.
Dr. Kardos Ferenc: Gyermekközpontú közvetítés.
Bagdy Emőke: Egyén-pár-család
Bagdy Emőke: Hidak egymáshozBarczy Magdolna: Mediare necesse est.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: 
Kiselőadás tartása
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
Maximum hiányzás 3 alkalommal.
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint

Megjegyzés: -