Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend |
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanévtől kezdő hallgatók részére |
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék |
2024/2025-ös tanév 2. (tavaszi) félév |
AJSZNOA164 Magyar diplomáciatörténet
Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető
Dr. Domaniczky Endre konzul, óraadó
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
2025.02.13. (csütörtök) 8.00 – 17.50 / Z007.
2025.02.14. (péntek) 8.00 – 17.50 / Z007.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Tömbösített |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 24/félév |
Létszám | 25 |
Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1. A nemzetközi közösség és szereplői, források, szabályok, joganyag
2. Az Árpádok külpolitikája 9. sz. - 1241 között (honfoglalás, kalandozások, letelepedés, Géza és István, I. László és Kálmán, III Béla és fiainak külpolitikája)
3. Magyarország nemzetközi helyzete és külkapcsolatai 1241-1308 között
4. Magyarország külpolitikája az Anjouk és Zsigmond alatt (1309-1437)
5. Magyarország külpolitikája 1437-1526 között (Hunyadi János és Hunyadi Mátyás)
6. Magyarország külpolitikája 1437-1526 között (a Jagellók, Mohács és az ország több részre szakadása)
7. A magyarság nemzetközi helyzete a török hódoltság időszakában (1526-1718, a Szapolyaiak, Erdély, a “királyi Magyarország” helyzete)
8. Magyarország nemzetközi kapcsolatai és mozgástere a Habsburg Birodalomban (1718-1790)
9. Magyarország nemzetközi kapcsolatai és mozgástere a Habsburg Birodalomban (1790-1914)
10. Magyarország az I. világháborúban és a versailles-i békerendszer (1914-1921)
11. Magyarország külpolitikai mozgástere a két világháború korában (1914-1945)
12. Magyarország mozgástere 1944-1990 között és a szuverenitás kérdése (német megszállás, szovjet megszállás, Rákosi-rendszer, 1956, Kádár-rendszer, 1968).
13. Magyarország újrapozícionálása (az Antall- és Boross-kormány külpolitikája 1990-1994)
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
A félévzáró dolgozat értékelése.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában
:A kurzus célja, hogy a hallgatók a nemzetközi kapcsolatok oldaláról is megismerkedjenek Magyarország történetével, az ország mozgásterével, a közép-európai régió folyton változó határaival, a régió egyes államainak külpolitikai törekvéseivel.
A kurzus részben a Konzuli munka, konzuli jog c. kurzus anyagára épül, ugyanis másodlagos célja a diplomáciai jelentéstevő munka jellegzetességeinek bemutatása, az előbbi kurzus előzetes lehallgatása azonban nem feltétel.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Ajánlott irodalom:
Herczegh Géza: Magyarország külpolitikája I-II. (896-1945) (Bp., MSZA, 2019 és 2021)
Ormos Mária - Majoros István: Európa a nemzetközi küzdőtéren 1814-1945 (Bp., Osiris, 2003)
Bába Iván - Sáringer János (szerk.): Új Diplomáciai Lexikon I-II. (Bp., Kairosz, 2021)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
1 db házidolgozat
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
AJSZNOA223 Környezetvédelmi jogesetek
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Lénárdné dr. Maletics Borbála adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Kedd, 13.00 – 14.30 / Z007.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1. Környezetjogi alapismeretek,
2. A jog hatékonysága a környezet védelme érdekében,
3. A környezetjogi eszközök,
4. A környezetvédelmi jogviták sajátosságai,
5. Környezetvédelem és személyiségi jogok,
6. Az egészség védelme,
7. A magánlakás sérthetetlensége,
8. Birtokvédelem,
9. A tulajdonjog védelme,
10. A környezeti károkozás esetén fennálló felelősség érvényesítése,
11. Határon átnyúló környezeti viták tapasztalatai,
12. Hallgatói prezentációk I.,
13. Hallgatói prezentációk II.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
1. Jelenlét az órákon (hiányzás lehetősége a TVSZ alapján),
2. Órai aktivitás (véleményformálás, aktív részvétel),
3. Csoportos feladat megoldása során tanúsított aktivitás,
4. Hallgató által kiválasztott jogvita bemutatása (egyéni prezentáció)
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A környezet védelme és a fenntarthatóság elveinek érvényesítése mára az élet minden területén egyre sürgetőbb - valóban létfontosságú - követelménnyé vált. A PTE- Állam- és Jogtudományi Karán a jogászképzésben is kiemelt szerepe van a környezetvédelmi kérdések oktatásának, illeszkedve a PTE Zöld Egyetem Fenntarthatósági stratégiai célkitűzéseihez is. Jogállami keretek között magától értetődő, hogy a jogi eszközöknek kiemelt szerep kell biztosítani a környezetvédelem terén. A kurzus keretében a hallgatók - akár saját (lakó)környezetük tapasztalataiból is merítve - foglalkozhatnak olyan ügyekkel, amelyek vizsgálatán keresztül megismerhetik és megérthetik a környezetjogi eszközök sajátosságait és alkalmazásuk korlátait. A kurzus az inkluzivitás növelése érdekében ösztönözni kívánja a hallgatók aktív részvételét, bekapcsolódását a jogesetek elemzésébe, hogy minél több információt és tapasztalatot szerezzenek a környezetvédelmi ügyek megoldása terén. A kurzus teljesítése által egy komplex, több jogágat érintő szabályozási terület vonatkozásában kapnak átfogó képet a hallgatók. Cél egyfajta szemléletformálás is a környezet védelmét érintő kérdésekben, mert: „Senki sem fogja megvédeni azt, ami nem érdekli, és senkit sem fog érdekelni az, amiről soha semmi tapasztalatot nem szerzett.” (Sir David Attenborough)
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
AJSZNOA128 Technology related challenges in the case law of the Court of Justice of the European Union
Dr. Kis Kelemen Bence adjunktus
Dr. Hohmann Balázs adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Közigazgatási Jogi Tanszék
Hétfő, 16.20 – 17.50 / Z007.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | At least intermediate level English language skills are necessary |
Kredit | 4 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: félevente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The Court of Justice of the European Union as an institution
2. Procedures before the CJEU and steps of procedure
3. Case C‑362/14, Schrems I. – background of the case
4. Case C‑362/14, Schrems I. – decision of the CJEU
5. Case C-311/18, Schrems III.
6. Case C-498/16, Schrems II.
7. Case C-18/18, Eva Glawschnig-Piesczek v. Facebook Ireland Ltd
8. Case C-40/17, Fashion ID
9. Case C-507/17, Google v CNIL
10. Case C-482/18 Google v. Nemzeti Adó- és Vámhivatal Kiemelt Adó- és Vámigazgatósága
11. Student presentations I.
12. Student presentations II.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: Student presentation
Az osztályzat kialakításának módja:
The final grade depends on the attendance and the quality of the student presentation.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Within the continental legal education, more emphasis is being placed on learning statutory law over case law. It is true for the whole spectrum of the legal discipline. In light of this characteristic of the continental legal education, this course offers a case law course for learning technology related union law. The course includes a brief introduction to the Court of Justice of the European Union, the main judicial organ of the EU and its procedures in which technology related cases might appear. Emphasis is being placed on preliminary ruling procedures. The course offers a wide variety of technology related cases from the case law of the CJEU. This includes the whole spectrum of the Schrems cases, other cases related to Facebook, and Google, major internet companies. The overall aim of the course is to introduce technology and internet related legal issues to the students from the perspective of the EU. Students are required the give a presentation at the end of the course from a given topic.
The course is recommended to ERASMUS students as well.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
• Damian Chalmers – Gareth Davies – Giorgio Monti: European Union Law: Text and Materials. Cambridge 2015.
• Kis Kelemen, Bence; Hohmann, Balázs: A Schrems ítélet hatásai az európai uniós és magyar adattovábbítási gyakorlatokra, Infokommunikáció és jog 2016 nº 66-67 p.64-70.
• Carrera, Sergio; Guild, Elspeth: The End of Safe Harbor: What Future for EU-US Data Transfers?, Maastricht Journal of European and Comparative Law 2015 p.651-655.
• Mary Samonte: Google v CNIL Case C-507/17: The Territorial Scope of the Right to be Forgotten Under EU Law. European Law Blog. https://europeanlawblog.eu/2019/10/29/google-v-cnil-case-c-507-17-the-territorial-scope-of-the-right-to-be-forgotten-under-eu-law/
• René Mahieu – Joris van Hoboken: Fashion-ID: Introducing a phase-oriented approach to data protection? European Law Blog. https://europeanlawblog.eu/2019/09/30/fashion-id-introducing-a-phase-oriented-approach-to-data-protection/
• Agnieszka Jabłonowska: Monitoring duties of online platform operators before the Court – case C-18/18 Glawischnig-Piesczek, Recent developments in European Consumer Law. ECL Blog. http://recent-ecl.blogspot.com/2019/10/monitoring-duties-of-platform-operators.html
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: At least intermediate level English language skills are necessary.
AJSZNOA147 Ikonikus filmek jogász szemmel
Dr. Kis Kelemen Bence adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Hétfő, 13.00 – 14.30 / Z007.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1. A Klón háborúk és a humanitárius nemzetközi jog
2. A diplomáciai kapcsolatok a Star Wars világában
3. Ki az Egy Gyűrű jogos ura?
4. Átokszórás mint bűncselekmény a Harry Potter világában
5. A Mágiaügyi Minisztérium mint közjogi intézmény
6. Ki a Vastrón jogos örököse?
7. Vajon a jediknek is van főnökük? Munkajog a Star Warsban
8. A Marvel univerzum a nemzetközi jog lencséjén keresztül
9. Emberi jogok a disztópiákban? Mesél a szolgálólány
10. Szuperhősök a vádlottak padján
11. Háborús bűnösök a Gyűrűk Urában?
12. Zombi jogok a Walking Deadben
13. Tanulságok a filmek és a jog kapcsolatáról
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
Utolsó órák egyikén kiselőadás tartása
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus célja és rendeltetése, hogy szórakoztató formában ismertesse meg a hallgatókat az irodalom és cinematográfia valamint a jog kapcsolatával. A félév során olyan fantasztikus világokat tekintünk át, amelyek annak ellenére, hogy gyakran távoli galaxisokban, vagy éppen rég elfeledett időkben játszódnak mégis számos jogilag releváns kérdést vetnek fel. A kurzus a tisztán polgári jogi kérdésektől kezdve a munkajog világán át a büntetőjog, valamint a nemzetközi jog és az alkotmányjog területeit is érinti, ezzel átfogó képet kíván nyújtani a jogi problémák megoldásához. A kurzust választó hallgatók olyan kézzel fogható gyakorlati ismeretekre tesznek szert, amelyeket a mindennapi jogászi munkában is hasznosítani tudnak majd, emellett pedig nagyobb rálátásuk lesz kedvenc történeteik jogi aspektusaira.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
KIS KELEMEN Bence – NAGY ÁDÁM (szerk.): Ébredő jogerő. Athenaeum, 2021.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
AJSZNOA144 Európai büntetőjog
Dr. Szijártó István tanársegéd
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Szerda, 16.20 – 17.50 / Z007.
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
1. A szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térség
2. Az Európai Unió tagállamai büntető igazságügyi együttműködésének ismertetése, történeti áttekintés és szabályozási keretek bemutatása
3. A transznacionális szervezett bűnözés bemutatása
4. A tagállamok büntető anyagi jogát érintő jogharmonizáció
5. A kölcsönös elismerés elvének és az érvényesítésére szolgáló szabályozási eszközök ismertetése
6. Operatív együttműködés a tagállami bűnüldöző és igazságügyi hatóságok között
7. Uniós ügynökségek a büntető igazságügyi együttműködés politikájában (Europol és Eurojust)
8. Alapjogvédelem az Európai Unióban
9. A kölcsönös bizalom elvének szerepe az együttműködésben
10. Az Európai Bíróság által kialakított autonóm fogalmak szerepe az együttműködésben
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli
Az osztályzat kialakításának módja:
beszámoló alapján
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Az európai büntetőjog fogalmának, terjedelmének és alapvető jogintézményeinek megismertetése a hallgatókkal. A kurzus célja olyan ismeretek közvetítése, amelyek alapot szolgáltatnak arra, hogy a hallgatók önállóan is képesek legyenek tudományos igénnyel, például szakdolgozat formájában vizsgálni az európai büntetőjog normarendszerét és az, hogy a leendő szakemberek megismerkedjenek ezzel a jelentős joganyaggal.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Órán kiosztásra kerülő oktatási segédanyagok, valamint:
Békés Ádám: Nemzetek feletti büntetőjog az Európai Unióban. hvgorac, Budapest 2015.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Prezentáció készítése az oktatók által meghatározott valamely témában.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -