Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend |
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanévtől kezdő hallgatók részére |
Idegen nyelvű modul |
2023/2024-es tanév 2. (tavaszi) félév |
Dr. Szőke Gergely László adjunktus, tanszékvezető
Dr. Hohmann Balázs adjunktus
Technológiai Jogi és Energiajogi Tanszék
Szerda, 14.40 – 16.10 / Holub József előadóterem
AJDINOA01 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1) The theories of information society and new challenges of Big Data
2) Basic concepts of ICT Law
3) Technology & Law – theoretical and practical approach
4) Challenges to privacy and issues of „surveillance society”
5) European regulation of personal data protection – history & context
6) European regulation of personal data protection – the GDPR
7) Legal issues of Open Data and data governance
8) Introduction to e-governance
9) Social media and Freedom of Expression
10) Copyright issues of softwares and other online contents I.
11) Copyright issues of softwares and other online contents II.
12) European framework for the regulation of electronic services and e-commerce I.
13) European framework for the regulation of electronic services and e-commerce II.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető
Dr. Horváth Zsuzsanna címzetes egyetemi tanár
Dr. Maczonkai Mihály egyetemi docens
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Dr. Kis Kelemen Bence adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Hétfő, 14.40 – 16.10 / Z007.
AJDINOA02 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The foundations of the EU. Supranationality.
2. The Treaty of Lisbon and the EU’s current public law framework.
3. Sources of EU law
4. Protection of Fundamental Rights in the EU
5. Implementation and enforcement of EU law
6. The European Council and the Council of the EU
7. The European Commission and the European Parliament
8. The Court of Justice of the EU
9. The procedures of the Court of Justice of the EU
10. The single market and the free movement of goods
11. Free movement of persons and services
12. Free movement of capital and the banking union
13. Written exam (test)
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga (teszt)
Az osztályzat kialakításának módja:
félév végi teszt alapján
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to introduce students to the history and to the unique - supranational - institutional and legal system of the European Union. The course analyses the main political institutions, the separation of powers among them and between the EU institutions and the Member States. The course intends to convey a basic knowledge about the EU institutions, their composition, tasks and powers, and about the most important principles and rules that govern their operation. The module also examines the interplay of Union’s main bodies in its legislative process, and the primary and secondary sources of the Union law. The most important issues of implementation and enforcement of EU law, the role and tasks of Member States and of the Commission will also be discussed. The course will illustrate the unique role played by the EU Courts in the interpretation and development of EU law, through the explanation of the cornerstone decisions of the CJEU (e.g. on principles of direct effect and supremacy), furthermore, it will explain the most important procedures before the EU Courts. The course will establish a basic institutional and legal knowledge on which students can base their further studies on European integration issues and on various policies of the EU.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Borchardt, Klaus-Dieter: The ABC of European Union law, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2010, available online: http://europa.eu/documentation/legislation/pdf/oa8107147_en.pdf
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Mohay Ágoston Csanád egyetemi docens, tanszékvezető
Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet egyetemi tanár
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Hétfő, 16.20 – 17.50 / 103.
AJDINOA03 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The evolution of Justice and Home Affairs Cooperation in the European Union
2. The EU as an Area of Freedom, Security and Justice
3. The concept of EU citizenship and the free movement of persons in the EU
5. The regulation of visas and border conrol in the EU
6. Migration law of the EU: regulating legal and illegal migration
7. Asylum law of the EU
8. Cooperation in criminal matters. The European Arrest Warrant.
9. Combating terrorism within the EU framework
10. State surveillance and privacy in the EU and the Member States
11. The institutions of JHA cooperation 1: EUROPOL, EUROJUST, OLAF
12. The institutions of JHA cooperation 2: European Asylum Support Office, FRONTEX
13. Fundamental rights and the Area of Freedom, Security and Justice
14. CJEU case law relating to the Area of Freedom, Security and Justice
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Assessment methods: Students are expected to prepare a presentation based on guided research at the end of the course.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The seminar will analyse and discuss the law of EU’s Area of Freedom, Security and Justice. It will pay attention to EU policy strategies, treaty law and the EU’s relevant secondary measures pertaining to justice and home affairs cooperation in the EU, focusing on the current legal framework as well as prevalent legal challenges. Relevant case law of the Court of Justice of the EU will also be taken into consideration.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet egyetemi tanár
Dr. Rutai Zsuzsanna PhD hallgató, óraadó
Dr. Kis Kelemen Bence adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
2024.02.16. (péntek) 9.40 – 17.50 / 104.
2024.02.17. (szombat) 9.40 – 17.50 / 104.
2024.03.01. (péntek) 13.00 – 16.10 / 104.
AJDINOA04 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Council of Europe, European Convention and European Court of Human Rights (history and purpose)
2. Steps of the Procedure
3. Pilot Judgement Procedure, Friendly Settlements, Costs, Just Satisfaction and Legal Aid
4. Right to life
5. Right to a fair trial
6. Right to private life
7. Freedom of expression
8. Prohibition of discrimination
9. Protection of property
10. Companies before the ECtHR (The Yukos-case)
11. Moot Court exercise 1.
12. Moot Court exercise 2.
13. Moot Court exercise 3.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: written exam and Moot Court exercise
Az osztályzat kialakításának módja:
The final grade depends on the attendance, on the participation and on the quality of the final paper and the Moot Court exercise.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The seminar will analyse the importance of the Council of Europe, the European Convection of Human Rights and the European Court of Human Rights regarding the protection of human rights in Europe. The purpose of the course is to get familiar with the different steps of the ECtHR procedure and to examine those fundamental cases of the Strasbourg Court which are considered to have had a prominent role in the development of human rights protection in Europe.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
-Understanding International Law. Conway W. Henderson. Wiley-Blackwell.2010. 285-318.
-Hierarchy in international law. The Place of Human Rights. Edited by Erika de Wet and Jure Vidmar.Oxford University Press.2012.
-Research Handbook on International Human Rights Law. Edited by Sarah Joseph and Adam McBeth. Edward Elgar. Cheltenham,UK.Northampton, MA, USA.2010. 326-353.
-Human rights protection int he European legal order: The interaction between the European and the national courts. Patricia Popelier, Catherine Van de Haying and Piet Van Nuffel (eds.) Intersentia Ltd. 2011.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Case study and Moot Court exercise
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés:
Aki a kurzus magyar nyelvű változatát már felvette, nem veheti fel az angol nyelvű változatot és a két kurzus párhuzamosan sem teljesíthető.
Dr. Fábián Adrián egyetemi tanár, dékán
Dr. Szőke Gergely László adjunktus
Dr. Hohmann Balázs adjunktus
Dr. Stankovics Petra adjunktus
Közigazgatási Jogi Tanszék
Csütörtök, 15.00 – 16.30 / BTK
AJDINOA05 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction
2. The definition and the history of public administration
3. The principles of public administration
4. The member states' governance in the European Union
5. E-administration I.
6. E-administration II.
7. Public administration in the United Kingdom
8. Public administration in Germany
9. Public administration in France
10. Public administration in the USA
11. Public administration in the Eastern European countries
12. Hungarian relations, tendencies
13. Examination
Félévközi ellenőrzés:
félévközi szóbeli beszámoló és írásbeli vizsga a kurzus témájából
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
szóbeli beszámoló és írásbeli vizsga alapján
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A közigazgatási jogi és nem jogi intézmények, jelenségek, folyamatok összehasonlító vizsgálata nemzetközi kitekintéssel, elősegítve a törzsanyaghoz kapcsolódó ismeretek megértését.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
BENCSIK András: The European dimension of consumer protection. In: Pánovics Attila, Szőke Gergely László (szerk.) Essays of Faculty of Law University of Pécs Yearbook 2014. Pécs: University of Pécs Faculty of Law, 2014. pp. 27-49.
FÁBIÁN Adrián: Local Self-Government in Hungary: The Impact of Crisis In: Carlos Nunes Silva, Ján Buček (szerk.) Local Government and Urban Governance in Europe. Cham (Svájc): Springer International Publishing, 2017. pp. 71-87.
FÁBIÁN Adrián: New Public Management and What Comes After. ISSUES OF BUSINESS AND LAW 10:(5) pp. 41-57. (2010)
FÁBIÁN Adrián: Relation between EU and the member state's administrative law. In: Dubravka Aksamovic et al Vlado Belaj (szerk.) Rajvoj Javje Uprvane. Vukovar: Veleuciliste Lavoslav Ruzicka, 2012. pp. 181-194.
PATYI András, RIXER Ádám, KOI Gyula (szerk.): Hungarian Public Administration and Administrative Law. 552 p. Passau: Schenk Verlag, 2014.
POLYÁK Gábor, SZŐKE Gergely László: The Country of Origin Principle and Regulatory Régimes for Media Competition in East Central Europe CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2:(1) pp. 83-99. (2009)
SZAMEL Katalin, BALÁZS István, GAJDUSCHEK György, KOI Gyula: Az Európai Unió tagállamainak közigazgatása. Complex, Budapest 2011.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
szóbeli beszámoló
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Bujtár Zsolt adjunktus
Dr. Ferencz Barnabás adjunktus
Pénzügyi Jogi és Gazdasági Jogi Tanszék
Kedd, 11.20 – 12.50 / Irk Albert előadóterem
AJDINOA06 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction To International Business Transactions
2. Risks in International Business Transactions
3. Strategies for Doing Business Internationally
4. EU Company Law
5. International Trade Regulation
6. International Contract Law
7. International Sales Law
8. International Trade Finance
9. Foreign Direct Investments
10. International Capital Markets – Extraterritorial Regulations
11. Merger and Acquisition Control, State Aid Monitoring
12. International Corporate Finance
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Upon completing the course, the students can define the basic concepts of financial literacy and apply them in
their financial decisions concerning household finances.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Pánovics Attila adjunktus
Nemzetközi- és Európajogi Tanszék
Szerda, 16.20 – 17.50 / 011.
AJDINOA07 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. The Development of International Environmental Policy
2. National Sovereignty and the Use of Natural Resources
3. AGENDA 2030 and the Legal Implications of Sustainable Development
4. The United Nations and Global Environmental Governance
5. The Sources of International Environmental Law
6. EU Environmental Policy and Law
7. Multilateral Environmental Agreements
8. Human Rights and the Environment
9. Environmental Principles
10. Settlement of International Environmental Disputes
11. Trade and Environment
12. State Responsibility for Environmental Damages
13. Environmental Liability
14. Financing for sustainable development
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Pfeffer Zsolt adjunktus
Pénzügyi Jogi és Gazdasági Jogi Tanszék
Kedd, 16.20 – 17.50 / 103.
AJDINOA08 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Az adójog helye és szerepe a pénzügyi jogban.
2. A közbevételek és a közterhek általános elméleti és történeti áttekintése I.
3. A közbevételek és a közterhek általános elméleti és történeti áttekintése II.
4. Az adójog nemzetközi, uniós és nemzeti jogforrásainak jellemzői, az adójog harmonizációja az Európai Unióban.
5. A nemzetközi adójog alapfogalmai (adóelkerülés, adótervezés, adóverseny stb.) A kettős adóztatás és elkerülése. Az OECD modellegyezménye.
6. Az egyes adótípusok működése (hozzáadottérték-adó, jövedelemadók, jövedéki adó) I.
7. Az egyes adótípusok működése (hozzáadottérték-adó, jövedelemadók, jövedéki adó) II.
8. A helyi adóztatás.
9. Az adójog értelmezése. A magyar Kúria, az Európai Unió Bíróságának és az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságának döntései I.
10. Az adójog értelmezése. A magyar Kúria, az Európai Unió Bíróságának és az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságának döntései II.
11. A jogkövetkezmények rendszere.
12. Az adóetika.
13. Számonkérés.
1. The place and role of tax law in financial law.
2. General theoretical and historical overview of public revenues and public burdens I.
3. General theoretical and historical overview of public revenues and public burdens II.
4. Characteristics of international, European Union and national legal sources of tax law, harmonization of tax law in the European Union.
5. Basic concepts of international tax law (tax avoidance, tax planning, tax competition, etc.) Double taxation and its avoidance. Model Tax Convention of OECD.
6. Functioning of various types of taxes (value-added tax, income taxes, excise tax) I.
7. Functioning of various types of taxes (value-added tax, income taxes, excise tax) II.
8. Local taxation.
9. Interpretation of tax law. The decisions of the Hungarian Supreme Court (Curia), the Court of Justice of the European Union and the Supreme Court of the United States of America I.
10. Interpretation of tax law. The decisions of the Hungarian Supreme Court (Curia), the Court of Justice of the European Union and the Supreme Court of the United States of America II.
11. System of legal consequences.
12. Tax ethics.
13. Test / presentations.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
At the end of the semester a written test, which can be replaced by an oral presentation.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus feladata, hogy bemutassa az adójog elméleti, történeti alapjait, az adórendszerek működésének nemzetközi és uniós jogi aspektusait, kapcsolódó jogesetek (bírósági ítéletek) elemzésével / The aim of the course is to present the theoretical and historical bases of tax law, the international and EU legal aspects of the functioning of tax systems, by analyzing related legal cases (court rulings).
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
1. Townsend, John: Tax Treaty Interpretation. Tax Lawyer, 2001/1., 219-308.
2. Joseph Bankman: The Economic Substance Doctrine. Southern California Law Review, 2000/1., 5-30.
3. Ostas, Daniel T. – Hilling, Axel: Global Tax Shelters, the Ethics of Interpretation, and the Need for a Pragmatic Jurisprudence. American Business Law Journal 2016/4, 745–786.
4. Eric C.: Chaffee: Collaboration Theory and Corporate Tax Avoidance. Washington and Lee Law Review, 2019/1, 93–162.
5. McWeeney, Joseph: Cat and Mouse – How Can The U.S. Government Keep American Companies in America? DePaul Business & Commercial Law Journal, 2016/3, 357–364.
6. Zsolt Pfeffer: Conflicts of interest between local governments and central legislation - how financially independent can local governments be. Pravni Vjesnik, 2022/3-4, 159–182.
7. Pfeffer Zsolt: Pénzügyi jog és pénzügytan I-II. (Menedzser Praxis Kiadó, Budapest, 2019)
8. Pfeffer Zsolt: Az adójog értelmezése az Amerikai Egyesült Államok precedensjogában. Pro Futuro – A jövő nemzedékek joga, 2019/2., 43–64. o.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Mészáros Gábor adjunktus
Jogbölcseleti és Társadalomelméleti Tanszék
Csütörtök, 9.40 – 11.10 / Faluhelyi Ferenc előadóterem
AJDINOA09 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Course overview, what is a Human Right?
2. Interpreting Human Rights Law, the Role of Comparative Approach
3. Rule of Law, Constitutionalism and Human Rights
4. Capital Punishment and the Right to Life
5. Human Dignity – part 1: European context
6. Human Dignity – part 2: The Relevant Case Law of the Supreme Court of the United States
7. Freedom of Speech
8. Associative Rights (The Rights to the Freedom of Petition, Assembly and Associaton)
9. Freedom of Religion
10. Political Rights
11. Non-discrimination
12. Autocratic Backsliding and the state of the Rule of Law
13. Human Rights in a Time of Crises
Félévközi ellenőrzés:
This is a seminar therefore the students should do the reading before each class to be ready to discuss the relevant topic of each week. All students must choose a topic related to the course, and write one mid-term piece (by week 7) and a paper in lieu of final at the end of the semester. The mid-term paper is approx. 3-4 pages long (double-spaced with footnotes) and final paper should be 10-12 pages (double-spaced with footnotes). It is recommended that the two papers are dealing with the same human rights issue.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
PAPER IN LIEU OF FINAL 50 %
PAPER IN LIEU OF MIDTERM 30 %
CLASS/PRECEPT PARTICIPATION 20 %
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the course is to prepare students to explore human rights issues across legal systems, to engage in advanced critical thinking, and to refine their arguments in oral interactions and group work. The seminar is highly interactive and enables students to benefit from the international composition of the student body. In-class discussions allow insight into contemporary developments as they evolve, enabling critical engagement with these developments. Individual research skills are developed through problem-driven papers written by students who are encouraged to address practical human rights problems through comparative analysis using a theoretical framework informed by interdisciplinary insight.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Zelnik Zsófia nyelvtanár
Idegen Nyelvi Lektorátus és Szaknyelvi Vizsgahely
Hétfő, 11.20 – 12.50 / 207.
AJDINOA10 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Introduction, course overview
2. A career in law; short email, presentation
3. Contract law, email of advice, lecture, negotiation techniques
4. Tort law; letter of reply, lawyer-client interview
5. Criminal law; letter of advice, advising a client
6. Company law; lawyer-client interview
7. Commercial law; letter of application, discussion
8. Real property law; follow-up email, telephoning
9. Litigation and arbitration; letter before action, lawyer-client interview
10. International law; follow-up letter, explaining legal terms to non-lawyers
11. Comparative law; letter summarising options, advising
12. Oral presentations
13. End-of-term paper
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Grade is calculated on the basis of an oral presentation and an end-of-term paper.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
It is a skill-based course for those wishing to pursue English-medium legal studies or prepare for working in an international environment. It provides practice and progression in the key academic skills including understanding and taking notes on lectures, participating effectively in seminars, giving presentations, developing arguments, understanding a wide range of specialist texts, producing coherent and well-structured assignments and also equips students with the specialist legal language they need for a legal career, be it negotiation between parties, a lawyer-client interview or legal correspondence.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
J. Wallen: English for Law in Higher Education Studies. Garnet Education, Reading, 2008
A. Krois-Lindner, M. Firth & TransLegal: Introduction to International Legal English. Cambridge University Press, 2008
G. D. Brown & S. Rice: Professional English in Use, Law. Cambridge University Press, 2007
M. Fox & C. Bell: Learning Legal Skills. Oxford University Press, 1999
R. Haigh: Oxford Handbook of Legal Correspondence. Oxford University Press, 2006
A. Krois-Lindner, M. Firth & TransLegal: International Legal English. Cambridge University Press, 2011
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Short written and oral tasks for each class.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
According to the Academic and Examination Regulations (TVSZ)
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
According to the Academic and Examination Regulations (TVSZ)
Megjegyzés: -
Dr. Tóth Dávid adjunktus
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék
Szerda, 18.00 – 19.30 / 011.
AJDINOA11 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Definition of international and European criminal law.
2. The history of European criminal law.
3. Basic principles of European criminal law.
5. The effects of European criminal law on national criminal law
7. Mutual cooperation in criminal matters in the European Union
8. Institutions of the European Union (Europol, OLAF, Eurojust, European Public Prosecutor's Office)
9. The principle of mutual recognition
10. Forms of cooperation based on the principle of mutual recognition
11. Police and customs cooperation in the European Union
12. Data protection during criminal cooperation
13. Harmonization rules in criminal substantive and procedural law
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: written exam
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
The aim of the subject is to introduce the student to the field of international and European cooperation in criminal matters. By completing the course, law students can gain knowledge about the rules harmonizing the criminal law of the European Union, the institutions coordinating criminal cooperation and the forms of legal aid used in the practice. Completion of the subject will enable law students to understand the nexus of globalized crime.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
• Albrecht, P. A., & Braum, S. (1999). Deficiencies in the development of European criminal Law. European Law Journal, 5(3), 293-310.
• Anderson, M., Den Boer, M., Cullen, P., Gilmore, W., Raab, C., & Walker, N. (1995). Policing the European Union (p. 280). Oxford: Clarendon Press.
• Arsanjani, M. H. (1999). The Rome statute of the international criminal court. American Journal of International Law, 93(1), 22-43.
• Ashworth, A., & Horder, J. (2013). Principles of criminal law. Oxford University Press.
• Bassiouni, M. C. (1991). Comprehensive Strategic Approach on International Cooperation for the
• Bassiouni, M. C. (2002). Legal control of international terrorism: a policy-oriented assessment. Harv. Int'l LJ, 43,83. "'
• Bassiouni, M. C. (2012). Introduction to international criminal law. Brill Nijhoff
• Bassiouni, M. C. (2014). International extradition: United States law and practice. Oxford University Press.
• Bassiouni, M. C., & Blakesley, C. L. (1992). The Need for an International Criminal Court in the New International World Order. Vand. J. Transnafl L., 25, 151.
• Broomhall, B. (2003). International justice and the International Criminal Court: between sovereignty and the rule of law (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.
• Broomhall, B. (2003). International justice and the International Criminal Court: between sovereignty and the rule of law (Vol. 1). Oxford: Oxford University Press.
• Bulletin, 48(4), 973-1003. ' '
• Caesius, A. (1999). The Statute of the International Criminal Court: some preliminary reflections. European Journal of International Law, 10(1), 144-171.
• Calderoni, F. (2010). Organized crime legislation in the European Union: harmonization and approximation of criminal law, national legislations and the EU framework decision on the fight against organized crime. Springer Science & Business Media.
• Carlson, S., & Zagaris, B. (1991). International Cooperation in Criminal Matters: Western Europe's International Approach to International Crime. Nova L. Rev., 15, 551.
• Cassese, A. (2013). Cassese's international criminal law. Oxford university press.
• Faure, M. (2004). European environmental criminal law: do we really need it?. European Energy and Environmental Law Review, 13(1), 18-29.
• Gilbert, G. (1991). Aspects of extradition law. Brill Nijhoff.
• Guild, E. (2006). Immigration and Criminal Law in the European Union: The Legal Measures and Social Consequences of Criminal Law in Member States on Trafficking and Smuggling in Human Beings. In Immigration and Criminal Law in the European Union (pp. 1-6). Brill Nijhoff.
• Herlin-Karnell, E. (2012). The constitutional dimension of European criminal law. Bloomsbury Publishing.
• Jenny, F. (2003). International cooperation on competition: myth, reality and perspective. The Antitrust
• Joutsen, M. (2006). The European Union and cooperation in criminal matters: the search for balance (Vol. 25). European Institute for Crime prevention and Control, affiliated with the United Nations.
• Klimek, L. (2015). European arrest warrant (pp. 83-84). Cham: Springer.
• Klimek, L. (2017). Mutual recognition of judicial decisions in European criminal law. Cham: Springer.
• Leaf, S. A. A. M. (2004). Mutual recognition in European judicial cooperation: A step too far too soon? Case study—the European arrest warrant. European Law Journal, 10(2), 200-217.
• McClean, J. D., & McClean, D. (2002). International co-operation in civil and criminal matters. Oxford University Press on Demand.
• Melander, S. (2013). Ultima ratio in european criminal law. Onati Socio-Legal Series, 3(1).
• Miettinen, S. (2012). Criminal law and policy in the European Union. Routledge.
• Mueller, G. O. (1962). International Judicial Assistance in Criminal Matters. Vili. L. Rev., 7, 193.
• Mueller, G. O., & Wise, E. M. (Eds.). (1965). International criminal law (p. 3). Littleton, CO: Rothman.
• Peers, S. (2004). Mutual recognition and criminal law in the European Union: Has the Council got it wrong?. Common market law review, 41(1), 5-36.
• Plachta, M. (2003). European arrest warrant: Revolution in extradition?. European Journal of Crime, Criminal Law and Criminal Justice, 11(2), 178-194.
• Prevention, Control and Suppression of International and Transnational Criminality. Nova L. Rev., 15, 353. "
• Sadat, L. N., & Carden, S. R. (2017). The new international criminal court: An uneasy revolution. In International Crimes (pp. 133-226). Routledge.
• Satzger, H. (2012). International and European criminal law (pp. 158-159). Munich: CH Beck.
• Schabas, W. A. (2011). An introduction to the international criminal court. Cambridge University Press.
• Scheffer, D. J. (1999). The United States and the international criminal court. American Journal of International Law, 93(1), 12-22.
• Schomburg, W. (2000). Are we on the Road to a European Law-Enforcement Area? International Cooperation in Criminal Matters. What Place for Justice?. European Journal of Crime Criminal Law and Criminal Justice, 8(1), 51-60.
• Shearer, I. A. (1971). Extradition in international law. Manchester University Press.
• Spencer, J. R. (2004). The European arrest warrant. Cambridge Yearbook of European legal studies, 6, 201-217
• Van den Wyngaert, C. (1990). Applying the European Convention on Human Rights to Extradition: Opening Pandora's Box?. International & Comparative Law Quarterly, 39(4), 757-779.
• Vermeulen, G., De Bondt, W., & Ryckman, C. (Eds.). (2012). Rethinking international cooperation in criminal matters in the EU: moving beyond actors, bringing logic back, footed in reality (Vol. 42). Maklu.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Herger Csabáné egyetemi tanár, tanszékvezető
Jogtörténeti Tanszék
Szerda, 13.00 – 14.30 / 011.
AJDINOA12 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1. Traditional Roots of European Family Law
2. Family Law at the Intersection of Collective Value Orientation, Personal Value Judgement and State
Intervention
3. The International Legal Context of European Family Law
4. Is There a European Family Law? The Dominant Ideologies of European Family Law in the 21st Century
5. Divorce and Maintenance in the European Legal Culture
6. Divorce Law in Hungary in Mirror of the European Trends
7. Principles of the Commission on European Family Law on Divorce and Maintenance Between Former Spouses
8. Parental Responsibilities in the European Legal Culture
9. Parental Responsibilities in Hungary in Mirror of the European Trends
10. Principles of the Commission on European Family Law on Parental Responsibilities
11. Property Relations in the European Legal Culture
12. Property Relations in Hungary in Mirror of the European Trends
13. Principles of the Commission on European Family Law on Property Relations between Spouses
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
to evaluate the European conventions on family law in the light of national legislation, with
regard to the role of family law instruments in our legal culture
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Kulcsár Gabriella adjunktus
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék
Kedd, 13.00 – 14.30 / 104.
AJDINOA13 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
The problem of traditional and online bullying (bullying and cyberbullying) has been a concern of researchers and teaching professionals for a long time. Many empirical studies prove that participation in school bullying (in any role) significantly increases the risk of developing short- and long-term mental and physical problems. Bullying at school can be distinguished from other forms of school violence based on two key characteristics, the imbalance of power and its repetitive nature. During the lessons, in addition to laying the theoretical foundations, the students are given the opportunity to elaborate on the topic with the help of case studies taken from practice.
1. A hagyományos és online iskolai zaklatás (bullying és cyberbullying) definíciója
2. Bullying és cyberbullying a számok tükrében
3. Az iskolai zaklatás megjelenési formái általános- és középiskolában
4. Az iskolai zaklatás szociökonómiai keretrendszerben értelmezve
5. Az iskolai zaklatás, mint kapcsolati probléma
6. Az iskolai zaklatás és a mentalizáció viszonya
7. A hagyományos és online iskolai zaklatás kapcsolódása más fiatalkori devianciákhoz (önsértés, öngyilkosság, addikciók, evészavarok)
8. Az iskolai zaklatás jelenségének jogi vonatkozásai
9. Az iskolai zaklatás és a szexuális jellegű bűncselekmények viszonya, kapcsolódási pontjai
10. A hagyományos és online iskolai zaklatás megelőzési lehetősége
11. A legsikeresebb nemzetközi antibullying programok
12. Jó gyakorlatok a hagyományos és online iskolai zaklatás leküzdésére
13. Az iskolai és online iskolai zaklatás megelőzése hazánkban
Félévközi ellenőrzés:
Beszámoló a félév végén az órai anyagból, pótlási és javítási lehetőség megbeszélés szerint.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy, Órai munka alapján
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A félév végi írásbeli vizsga alapján
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hagyományos és online iskolai zaklatás (bullying és cyberbullying) problematikája régóta foglalkoztatja a kutatókat és a pedagógus szakembereket. Empirikus vizsgálatok sokasága bizonyítja, hogy az iskolai zaklatásban való részvétel (bármilyen szerepkörben) jelentősen növeli a rövid és hosszú távú mentális és fizikai problémák kialakulásának kockázatát. Az iskolai zaklatás az iskolai erőszak más formáitól két kulcsjellemző, az erőviszonyok kiegyensúlyozatlansága és az ismétlődő jelleg mentén különíthető el. Az órák folyamán az elméleti alapok lefektetésén túl a hallgatók lehetőséget kapnak a téma részletes feldolgozására a gyakorlatból vett esettanulmányok segítségével.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Boyd, Sally. Wellbeing@School: Building a safe and caring school climate that deters bullying. Wellington: New Zealand Council for Educational Research, 2012 http://www.wellbeingatschool.org.nz/sites/default/files/Wellbeing-at-School-overview-paper.pdf
Buda, Mariann, Kőszeghy Attila, and Szirmai Erika. "Iskolai zaklatás – az ismeretlen ismerős." Educatio 17, no.3 (2008): 373-386.
Espelage, Dorothy L., Mrinalini A. Rao, and Rhonda G. Craven. "Theories of cyberbullying." In Principles of Cyberbullying Research: Definitions, Measures, and Methodology, edited by Sheri Bauman, Donna Cross, and Jenny Walker, 49-67. New York: Taylor and Francis, 2012
Figula, Erika. Iskolai zaklatás – iskolai erőszak pszichológusszemmel. Nyíregyháza: A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tudományos Közalapítvány Kuratóriuma, 2004
Gladden, R. Matthew, Alana M. Vivolo-Kantor, Merle E. Hamburger, and Corey D. Lumpkin. Bullying Surveillance Among Youths: Uniform Definitions for Public Health and Recommended Data Elements. Version 1.0. Atlanta, GA: National Center for Injury Prevention and Control, Centers for Disease Control and Prevention and U.S. Department of Education, 2014
Hinduja, Sameer and Justin W. Patchin. "Bullying, Cyberbullying, and Suicide." Archives of Suicide Research 14, no. 3 (2010): 206-221.
Hinduja, Sameer and Justin W. Patchin. Bullying beyond the schoolyard: preventing and responding to cyberbullying. Second Edition. Thousand Oaks, California: Corwin, a Sage Company, 2015
Holt, Melissa K., Alana M. Vivolo-Kantor, Joshua R. Polanin, Kristin M. Holland, Sarah DeGue, Jennifer L. Matjasko, Misty Wolfe, and Gerald Reid. "Bullying and Suicidal Ideation and Behaviors: A Meta-Analysis." Pediatrics 135, no. 2. (February 2015): 496-509.
Holt, Melissa K., Chelsey Bowman, Anastasia Alexis, and Alyssa Murphy. "Bullying, Suicide, and Suicide Prevention in Education". In The Wiley Handbook on Violence in Education: Forms, Factors, and Preventions, First Edition, edited by Harvey Shapiro, 449-464. USA: John Wiley & Sons, Inc., 2018
Jun Sung Hong, Michael J. Kral, and Paul R. Sterzing. "Pathways From Bullying Perpetration, Victimization, and Bully Victimization to Suicidality Among School-Aged Youth: A Review of the Potential Mediators and a Call for Further Investigation." Trauma Violence Abuse 16, no. 4 (October, 2015): 379-90.
Inchley, Jo, Dorothy Currie, Taryn Young, Oddrun Samdal, Torbjørn Torsheim, Lise Augustson, Frida Mathison, Aixa Aleman-Diaz, Michal Molcho, Martin Weber and Vivian Barnekow, ed. Growing up unequal: gender and socioeconomic differences in young people's health and well-being. Health Behaviour In School-Aged Children (HBSC) Study: International Report from the 2013/2014 Survey. WHO, 2016
Aronson, Elliot: Columbine után: Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Ab ovo Kiadó, Bp. 2009
Gyurkó Szilvia: Az iskolai erőszak megítélésének különbségei és hasonlóságai a gyermekvédelmi és az oktatási intézményrendszerben: kutatási zárótanulmány. ESZTER Alapítvány: Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet, Bp. 2009
Rose, Ingrid: Az iskolai erőszak: tanulmány az elidegenedésről, a bosszúról és a jóvátételről. Oriold, Bp. 2010
Iskolai mentálhigiéné (szerk: Kézdi Balázs). Pro Pannónia Kiadói Alapítvány, 2000
Látens fiatalkori devianciák. ELTE-ÁJK Kriminológiai Tanszék, OKRI, Bp. 2008
Révész György: Erőszak az iskolában. In: Autonómia és identitás. Pro Pannónia
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Berke Gyula egyetemi docens, tanszékvezető
Munkajogi és Társadalombiztosítási Jogi Tanszék
Kedd, 9.40 – 11.10 / Irk Albert előadóterem
AJDINOA14 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Grundlagen des Europäischen Arbeitsrechts
2. Geschichte der Sozialpolitik der EU
3. Grudfreiheiten und Entsendung der Arbeitnehmer
4. Diskriminierungsverbote I.
5. Diskriminierungsverbote II.
6. Die Nachweis- und Arbeitsbedingungen-Richtlinie
7. Atypische Arbeitsverhältnisse
8. Schutz bestimmter Arbeitnehmergruppen
9. Der Betriebsübergang
10. Die Massenentlassung
11. Zahlungsunfähigkeit des Arbeitgebers
12. Europäische Regelung der Arbeitszeit
13. Vereinbarkeit von Beruf und Familie
14. Kollektives Arbeitsrecht der EU
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Az európai munkajog alapjainak elsajátítása német nyelven.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Riesenhuber, Karl: Europäisches Arbeitsrecht. Heidelberg, 2009, C. F. Müller Verlag,
EU-Arbeitsrecht (Textsammlung). München, 2013. Beck Verlag
Kocher, Eva: Europäisches Arbeitsrecht. Baden-Baden, 2020, Nomos Verlagsgesellschaft
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Kőhalmi László egyetemi tanár, tanszékvezető
Dr.Dr.h.c. Michael Kilchling óraadó
Kriminológiai és Büntetés-végrehajtási Jogi Tanszék
2024.02.15. (csütörtök) 8.00 – 14.30 / B326.
2024.02.21. (szerda) 8.00 – 14.30 / Tanszék A313.
AJDINOA15 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: német
Tantárgyi tematika:
1. Die Definition der Korruption.
2. Kleine Geschichte der Korruption.
3. Korruptionsarten. Korruptionshäufigkeit. Korruptionsursachen.
4. Korruptions-Ranking
5. Korruptionsbekämpfung als globale Herausforderung.
6. Korruptionskriminalität in Ungarn
7. Korruption und Ethik
8. Grauzonen moderner Korruption
9. Korruption im Sport
10. Korruption im Gesundheitswesen
11. Korruption und Compliance
12. Korruption und Verwaltung
13. Internationale Zusammenarbeit im Kampf gegen die Korruption
1. The definition of corruption.
2. A brief history of corruption.
3. Types of corruption. Frequency of corruption cases. Causes of corruption.
4. Corruption ranking
5. The global challenge of combatting corruption
6. Corruption Crime in Hungary.
7 Corruption and ethics
8. Grey areas of modern corruption
9. Corruption in sport
10. Corruption in the health sector
11. Corruption and compliance
12. Corruption and administration
13. International cooperation in the fight against corruption
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli/wörtlich/oral
Az osztályzat kialakításának módja:
A hallgatók 2 szóbeli prezentációt tartanak. A szóbeli prezentáció és az órai aktivitás alapján/ Die Studenten werden 2 mündliche Präsentation halten. Basierend auf der mündlichen Präsentation und der Unterrichtsaktivität.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A tantárgy célja, hogy bemutassa a korrupciós bűnözés különböző típusait. A kurzus elvégzése képessé teszi a joghallgatókat a korrupciós bűnözés mélyebb összefüggéseinek megértésére./
Ziel des Kurses ist es, die verschiedenen Arten von Korruptionsdelikten vorzustellen. Die Absolvierung des Kurses wird Jurastudenten in die Lage versetzen, den tieferen Kontext der Korruptionskriminalität zu verstehen.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
● AAKEN, von Anne: Entwicklung, Wirtschaft(swachstum) und internationale Korruptionsbekämpfung. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 34 – 39
● ENGELS, Jens Ivo: Kleine Gesichte der Korruption. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 04 – 09
● ENSTE, H.Dominik: Folgen von Korruption für Wirtschaft, Staat und Gesellschaft. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 28 – 33
● GASSMANN, Freya – KOCH, Michael: Korruption im Sport. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 40 – 45
● GRAEFF, Peter: Grauzonen moderner Korruption. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 16 – 20
● OBERLE, Monika: Korruption als Gegenstand der politischen Bildung. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 10 – 15
● REDWITZ, Christopher: Korruption als wissenschaftliche Handlung. Ziele und Auswirkungen von Korruption in der Zusammenarbeit von Unternehmen und Behörden. Springer Fachmedien, Wiesbaden, 2014.
● WOLF, Sebastian: Korruption, Antikorruptionspolitik und öffentliche Verwaltung. Einführung und europapolitische Bezüge. Springer Fachmedien, Wiesbaden, 2014.
● WOLF, Sebastian: Korruption und Antikorruption in Politik und Verwaltung. AUS POLITIK UND ZEITGESCHICHTE 71.Jahrgang, 19 – 20/2021, 10.Mai 2021. Seite 21 – 27
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Fenyvesi Csaba egyetemi tanár
Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszék
Kedd, 18.00 – 19.30 / Irk Albert előadóterem
AJDINOA16 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 20 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
1.2023. szeptember 5. (5. September)
Introduction. Defintion of Criminalistics, Investigation.
Criminalistics as factscience
2. 2023. szeptember 12. (12 September)
Principles of Criminalistics, Criminal Investigation
History and Milestones of Criminalistics, criminal investigation.
3. 2023. szeptember 19. (19 September)
Main-Basic questions of criminal investigation (7W questions)
Tendencies of Criminalistics.
Cold cases (e. g. Palahegy)
4. 2023. szeptember 26. (26. September)
Pyramid modell of Criminalistics
5. 2023. október 3. (3. October)
Material remains of crime scenes.
6. 2023. október 10. (10 October)
Testimonies: Inteview and interrogation during cr. investigation
B. Kata case
7. 2023. október 17. (17 October) (2023. október 24. pause)
Scientific partners („brothers” branches) of criminalistics
MH 370 Malaysia Airlines’ Airplane Case
8. 2023. október 31. (31 October)
Electronic data during criminal investigation
9. 2023. november 7. (7 November)
F. Helga case
V. Éva murder case in Komló: clues on crime scenes
10. 2023. november 14. (14 November)
Scientific Expert opinions
Soroksári Street Murder-case (Budapest, 2013)
11. 2023. november 21. (21 November)
Identity parade during criminal investigation
Alkotmány streat robbery case (2005)
Ny. Oszkár murder case (1974)
12. 2023. november 28. (28 November)
Failures during criminal investigtion
Mór case (2002)
13. 2023. december 5. (5 December)
Palahegy murder case (1974)
Future of Criminalistics
New methods for solving crimes
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
egyéni feladat végrehajtás (pp előadás tartása) alapján érdemjegy, power point presentation by student
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A graduális és Erasmus hallgatók részére konkrét hazai és külföldi bűnügyeken keresztül a kriminalisztikai helyszínek és a forenzikus neszközök bemutatása. (Egyúttal a világnyelven való (tantárgyi) szakkommunikáció fejlesztése.)
For the student to show the criminal crime scenes and forensic (criminalistics) tools, through domestic and international real crimes.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Suggested literature:
Angyal Miklós: Ismeretlen személyazonosságú holttestek azonosítása. A PhD-értekezés. PTE ÁJK, 2014.
Angyal Miklós-Balassa Bence-Bezsenyi Tamás-Petrétei Dávid: Kognitív kriminalisztika. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2019.
Bakonyi Mária: A beismerő vallomás fonákja és színe – a kényszertől a konszenzusig. Caeta Könyvkiadó, Budapest, 2021.
Bócz Endre (szerk.): Kriminalisztika I-II. BM Duna Kiadó, 2004.
Bertaldó András: A fiatalkorúak elleni büntetőeljárás. Wolters Kluwer Complex Kiadó, Pécs, 2022.
Boda József (szerk.): Rendészettudományi szaklexikon. Dialog Campus, Budapest, 2019.
Budaházi Árpád: Poligráf. Műszeres vallomásellenőrzés bűnügyekben. NKE Szolgáltató Kft, Budapest, 2014.
Campbell, A.: Forensic Science: Evidence, Clues, and Investigation. Chelsea House Publishers, Philadelphia, 2000
CHISUM, W. J. – TURVEY B. E.:Crime reconstruction, Academic Press, 2011, Amszterdam–Boston–Heidelberg–London–New York–Oxford–Párizs–San Diego–San Francisco–Szingapúr–Sydney–Tokió, 2011.
Fenyvesi Csaba-Herke Csongor-Tremmel Flórián (szerk.): Kriminalisztika. Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest, 2022.
Fenyvesi Csaba: Felismerési kísérlet a bűnügyekben. Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest, 2023.
Fenyvesi Csaba: The Forensic Science System in Hungary. Forensic Science Review, Volume 32, Number 2. July 2021. 87-91. (Q1) Taiwan
Fenyvesi Csaba: A felismerési kísérlet összehasonlítása más bizonyítási cselekményekkel. Magyar Rendészet, 2021/3. 43-56.
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika bűnmegelőzési funkciója. Belügyi Szemle, 2021/10. 1759-1769.
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika rendkívülisége. In: Gaál Gyula-Hautzinger Zoltán (szerk.): Rendészet a rendkívüli helyzetekben. Húsz éves a Szent László napi konferencia. Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoportja, Pécs, 2021. 305-312.
Fenyvesi Csaba: A felismerésre bemutatások hibái. IUSTUM AEQUUM SALUTARE 2021/4. 25-39.
Fenyvesi Csaba: A felismerési eljárások története a kriminalisztika fejlődésének tükrében. Jogtörténeti Szemle, 2021/2. 1-8.
Fenyvesi Csaba: Ami megrázta Komlót 1989-ben. Gyermek áldozatos emberölés nyomozása. Erdélyi Jogélet 2021/3. 69-76.
Fenyvesi Csaba: Külföldi felismerési kísérletek. JURA, 2021/2. 85-98..
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika alapkérdései. In. Gaál Gyula-Hautzinger Zoltán (szerk.): A rendészettudomány határkövei II. Válogatás a Pécsi Határőr Tudományos Közlemények Második Évtizedéből. Magyar Hadtudományi Társaság Határőr Szakosztály Pécsi Szakcsoport, Pécs, 2022. 209-218.
Fenyvesi Csaba: Az 1974-es pécsi palahegyi emberölési kriminalisztikai fordulatai. (Társszerző: Kodba Ferenc) Belügyi Szemle, 2020/4. 89-96. o.
Fenyvesi Csaba: Elméleti modellek kriminalisztikai Nobel-díjak megszerzésére. Rendészeti Szemle, 2007/1. 99-106. o.Fenyvesi Csaba: A szembesítés. Szemtől szembe a bűnügyekben. Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2008.
Fenyvesi Csaba: A kriminalisztika tendenciái. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs 2014, 2017.
Fenyvesi Csaba-Orbán József: Az elektronikus adat mint a 7-5-1-es kriminalisztikai piramismodell építőköve. (Társszerző: Orbán József) Belügyi Szemle, 2019/2. 45-55. o.
Fenyvesi Csaba: A magyar kriminalisztika tudományának monografikus alapjai. Rendőrségi Tanulmányok, 2019/2. 3-17. o.
Fenyvesi Csaba: Kriminalisztikai világtendenciák – különös tekintettel a digitális felderítésre. In: Mezei Kitti (szerk.): A bűnügyi tudományok és az informatika. PTE ÁJK-MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont, Budapest-Pécs, 2019. 64-82. o.
Fenyvesi Csaba: MASNI A SZILVAFA ÁRNYÉKÁBAN (Az utolsó baranyai halálra ítélt ügyének kriminalisztikai tanulságai) Kézirat, Pécs, 2022. (Megjelenés alatt a Belügyi Szemlénél)
Finszter Géza: A kriminalisztika és a változó tételes jog. In: Kadlót Erzsébet (szerk.): Közbiztonság és társadalom. Kriminológiai Közlemények, 69., sz., Magyar Kriminológiai társaság, Budapest, 2011. 189-202. o.
Finszter Géza: Rendészettan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018.
Gyaraki Réka: Eszter: A számítógépes bűncselekmények nyomozásának problémái. PhD-értekezés kézirat, Pécs, 2019.
Horváth Orsolya: Kereső és azonosító kutyák kriminalisztikai alkalmazása. PhD-értekezés, Pécs, 2018.
Herke Csongor:Hungarian Criminal Procedure Law, Pécs, Baufirma Kiadó, 2021.
Ibolya Tibor: Kihallgatási taktika a nyomozásban. Patrocinium Kiadó, Budapest, 2021.
Katona Géza: A kriminalisztika aktuális kérdései. [The current questions of forensic science] BM Kiadó, Budapest, 2001.
Kármán Gabriella: Kriminalisztikai szakértői bizonyítás. (PhD-értekezés, ELTE) Kézirat, OKRI, Budapest, 2019.
Meloan, C.E. - James, R. E. - Saferstein, R. (2001) Criminalistics. An Introduction to Forensic Science. Prentice Hall, New Jersey, USA, 2001
Mészáros Bence: Fedett nyomozó alkalmazása a bűnüldözésben. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2019.
Orbán József: Bayes-hálók a bűnügyekben. PhD-értekezés, Pécs, 2018.
Nogel Mónika: A szakértő bizonyítás aktuális kérdései. Hvgorac, Budapest, 2020.
Osterburg, James W.-Ward, Richard, H.: Criminal Investigation. Lexis Nexis, New Providence, NJ, 2010.
Newburn, T.-Williamson, T.-Wright, A. (eds): Handbook of Criminal Investigation. Willian Publishing, Cullompton, Devon, UK, 2008
Saferstein, R: Criminalistics: an introduction to Forensic science. (11th ed.) Englewood Cliffs, N.Y. 2015.
Siegel, J. – Saukko, P.J. – Knupfer, G.C.: Encyclopedia of Forensic Sciences. (Volume 1-2-3) Academic Press, San Diego - San.Francisco-New York-Boston-London-Sydney-Tokyo, 2000.
Tremmel Flórián-Fenyvesi Csaba-Herke Csongor: Kriminalisztika tankönyv és atlasz. [Textbook and atlas of forensic science] Dialóg-Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2005
Tremmel Flórián-Fenyvesi Csaba-Herke Csongor: Kriminalisztika. Dialóg-Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2009
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Dr. Herke Csongor egyetemi tanár, tanszékvezető
Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszék
Hétfő, 13.00 – 14.30 / Tanszék A304.
AJDINOA17 | |
Kredit | 6 |
Heti óraszám | 2 |
Szemeszter | 9 |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: angol
Tantárgyi tematika:
Introduction to the basics of the Hungarian criminal procedure.
Fundamental principles of criminal procedure.
Subjects of criminal procedure.
Proof and evidence.
Coercive measures.
The investigation.
The indictment.
The preparation of the trial.
The judicial procedure of first, second and third instance. Extraordinary legal remedies. Separate procedures and special procedures. International cooperation in criminal matters.
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
The grades are going to be assigned to students based on an English presentation given by them or on a paper in English, grading on a scale of five
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Introduce the students to the English legal terms of criminal procedure, as well as to improve English communication skills regarding criminal matters through the provisions of the Hungarian Criminal Procedure Code.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Herke Csongor: Hungarian criminal procedure law. Baufirma, Pécs, 2021. pp. 284
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetősége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -