Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend |
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanév előtt kezdő hallgatók részére |
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport |
2019/2020-as tanév 1. (őszi) félév |
Mediáció a gyakorlatban
Dr. Herke-Fábos Barbara Katalin tanársegéd
Dr. Borbás Eszter PhD-hallgató, óraadó
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
2019.09.26. (csütörtök) 9.30-17.00 / Tanszék A320.
2019.10.17. (csütörtök) 9.30-17.00 / Tanszék A320.
2019.11.28. (csütörtök) 9.30-17.00 / Tanszék A320.
Kurzus kód | AJSZNO106601 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | AJSZNO105501 Bevezetés a mediációba |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
- elméleti ismeretek áttekintése
- konfliktuskezelési technikák gyakorlása
- esetszimuláció
- akváriummodell gyakorlása
- videóvetítés
- gyakorlati feladatok megoldása
- szakemberek bevonása
Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
hallgatók órai munkájának függvényében
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
esetszimuláció útján történő gyakorlatszerzés
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
- Lovas Zsuzsa- Herczog Mária: Mediáció avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés Múzsák Kiadó, 1999
- Eörsi Mátyás- Ábrahám Zita (szerk) Pereskedni rossz! Mediáció:A szelíd konfliktuskezelés Minerva Kiadó, Budapest, 2001
- Barczy Magdolna-Szamos Erzsébet: "Mediare necesse est" Animula Kiadó, 2002
- Herczog Mária (szerk.): Együtt vagy külön. Maradjon együtt vagy váljunk el? KJK Kerszöv, 2002
- Mediációs szöveggyűjtemény, Szemelvények a mediáció irodalmából Partners Hungary Alapítvány, 2001
- Kertész Tibor: Mediáció a gyakorlatban 1. A mediáció dinamikája. Módszertani kézikönyv gyakorló mediátorok számára Partners Hungary Alapítvány, 2009
- Dr. Kardos Ferenc: Gyermekközpontú közvetítés Kapcsolat 2000 Pszichológia Bt., 2011
- Nagy Zsóka: Megoldjuk, szívem Jószöveg műhely, 2011
- Sáriné Simkó Ágnes (szerk.): Mediáció. Közvetítői eljárások HVG –ORAC, 2013
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
együttműködés, csapatszellem; aktív jelenlét
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Diákok a gyermekekért
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta tudományos segédmunkatárs
Dr. Kulcsár Gabriella adjunktus
Dr. Zeller Judit adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
Hétfő, 14.00 – 15.20 (+10 perc szünet) / 104.
Kurzus kód | AJSZNO59301 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 15 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
A gyermeki jogok kialakulása
A gyermeki jogok védelme
A gyermekjóléti alapellátás
A gyermekvédelmi szakellátás
A gyermekotthonok, lakásotthonok
A fogyatékkal élő gyermek jogai
A beteg gyermek jogai
A gyermekvédelmi gyámság
Az önkéntesség hazánkban
A gyermekvédelmi önkéntes tevékenység
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény
Kompetencia határok az önkéntes tevékenység során
A "jó gyakorlatok" bemutatása
Titoktartás, etikai nyilatkozat, önkéntes szerződés
Terepgyakorlat
Félévközi ellenőrzés:
Egy alkalommal félévközi referátum, a "közérdekű önkéntes tevékenység alapjai" tárgykörben
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A félév során teljesített referátum és a gyermekvédelmi önkéntes tevékenységben való részvétel alapján.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus feladata a gyermeki jogok érvényesülésének elősegítése elméleti és gyakorlati oktatáson keresztül.
A "Diákok a gyermekekért" program 2009/2010-ben hallgatói és oktatói kezdeményezésre létrejött esélyegyenlőségi program, amelynek elsődleges célja, hogy a hallgatók aktív közreműködésével, önkéntes munkájukkal hozzájáruljanak az intézményekben ellátott, gyermekek, fiatalok testi, szellemi, értelmi, erkölcsi fejlődéséhez, valamint esélyegyenlőségük elősegítéséhez.
A program célja továbbá, hogy előmozdítsa a hallgatók társadalmi szerepvállalását, nyitottabbá tegye őket a társadalmi problémákra, és ezzel együtt erősítse bennük a társadalomért való felelősségvállalás érzését.
A szeminárium keretében a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak, ezt követően - a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény alapján - heti egy alkalommal két órában foglalkoznak a gyermekekkel, fiatalokkal.
Az ideális gyermekvédelmi önkéntes hallgató: barátságos, elfogadó és segítőkész.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
1997. évi XXXI. Gyermekvédelmi törvény
1952. évi IV. Családjogi törvény
1997. évi CLVI. törvény az egészségügyről
2005. évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről
Meggyes Ildikó-Murányi Mónika: A kórházi önkéntesség módszertana, Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány, Budapest, 2010.
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A hallgatók párban folytatnak önkéntes tevékenységet heti legalább egy alkalommal gyermekvédelmi intézményben.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -
Creating Future – egy svájci-magyar kutatás gyermekjogi aspektusai
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta tudományos segédmunkatárs
Dr. Zeller Judit adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
Nem indul
Kurzus kód | AJSZNO110101 |
Munkarend | Nappali |
Tanóra | Kontakt |
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye | - |
Kredit | 2 |
Óraszám | 2/hét |
Létszám | 10 |
Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar
Tantárgyi tematika:
Ha egy fiatal a családjától távol nő fel, sok esetben nem tudja kitől elsajátítani, megérteni, megtanulni azokat az alapvető ismereteket, amelyeknek birtokában kisebb eséllyel kezd a későbbiekben diszfunkciósan működni a jövőbeni családjában, a nagyobb közösségekben. A szeminárium feladata felkutatni az aktuálisan gyermeki jogokkal foglalkozó szakirodalmat, módszereket, hazai és nemzetközi tapasztalatokat a gyermekvédelmi gondoskodásban lévő gyermekek, fiatalok célzott támogatásához.
Félévközi ellenőrzés:
Az évközben folyamatosan végzett kutatási feladatokról beszámolni, félév zárásaként beadandó dolgozatot kérünk.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
kutatási gyakorlatban való aktív részvétel, beadandó, max.5 oldalas munka
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Cél a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerülő fiatalok sikeres életpálya megkezdésének megalapozása, prevenciós és intervenciós módszerek által. Gyermekjogi ismeretek bővítése, valamint a kutatási tevékenység elsajátítása. A kurzus feladata bevonni a hallgatókat egy 2019 januárjában elindult kutatásba a zürichi ZHAW Hochschule és Karunk között. Közösen gyűjtjük a témához kapcsolódó legfrissebb szakirodalmakat, feldolgozzuk, angolra fordítjuk...
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Creating Future Modul 1. kutatási iránymutató
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény Negyedik Könyve (CSJK)
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról (Gyvt.)
Gyermekjogi Egyezmény az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett, a Gyermek Jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt ENSZ Egyezmény.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
1 beadandó munka, az addigi, egyéni kutatási eredményeinek beszámolójaként.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint
Megjegyzés: -