Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport szabadon választható tantárgyai

Jogász szak osztatlan (egységes) képzés nappali munkarend
Szabadon választható tantárgyak a 2019/2020-as tanév előtt kezdő hallgatók részére
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport
2019/2020-as tanév 2. (tavaszi) félév

Bevezetés a mediációba
Dr. Herke-Fábos Barbara Katalin tanársegéd
Dr. Borbás Eszter PhD-hallgató, óraadó
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Kedd, 14.00 – 15.20 (+10 perc szünet) / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)

Kurzus kód AJSZNO105501
Munkarend Nappali
Tanóra Kontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye -
Kredit 2
Óraszám 2/hét
Létszám 12

Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
Konfliktuselmélet a mediáció tükrében, alternatív vitarendezési módok, mediáció elmélete, kommunikáció a mediációban, a mediáció jogi háttere, szituációs gyakorlatok

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja: -
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hallgatók megismertetése a mediáció széles körű igénybevételi lehetőségeivel, mediáció jogi hátterével, annak gyakorlatban történő alkalmazásával. A hallgatók a félév során szituációs gyakorlatokon keresztül konkrét mediációs technikákat sajátítanak el, hangsúlyt fektetve a családi, párkapcsolati mediációra.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Ábrahám E., Barinkai Zs., Dózsa Á., Herczog M.: Mediáció. Közvetítői eljárások (HVG Orac – Lap és könyvkiadó 2012.)
Barcy Magdolna – Szamos Erzsébet: "Mediare necesse est" (Animula Kiadó 2005.)
Dr. Eörsy Mátyás – Dr. Ábrahám Zita: Pereskedni rossz – Mediáció a szelíd konfliktuskezelés (Minerva Kiadó 2003.)
F. Strasser – P. Randolf: Mediáció, a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai (Nyitott Könyvműhely 2008.)
Lovas Zsuzsanna, Herczog Mária: Mediáció avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés (Múzsák Kiadó 1999.)
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa: -
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
együttműködés, csapatszellem; aktív jelenlét
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint

Megjegyzés:
Részvétel feltételei: együttműködés, interaktivitás, aktív közreműködés, nyitott, problémamegoldó gondolkodás



Diákok a gyermekekért
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta tudományos segédmunkatárs
Dr. Kulcsár Gabriella adjunktus
Dr. Zeller Judit adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Hétfő, 14.00 – 15.20 (+10 perc szünet) / Óriás Nándor előadóterem 1.

Kurzus kód AJSZNO59301
Munkarend Nappali
Tanóra Kontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye -
Kredit 2
Óraszám 2/hét
Létszám 15

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
A gyermeki jogok kialakulása
A gyermeki jogok védelme
A gyermekjóléti alapellátás
A gyermekvédelmi szakellátás
A gyermekotthonok, lakásotthonok
A fogyatékkal élő gyermek jogai
A beteg gyermek jogai
A gyermekvédelmi gyámság
Az önkéntesség hazánkban
A gyermekvédelmi önkéntes tevékenység
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény
Kompetencia határok az önkéntes tevékenység során
A "jó gyakorlatok" bemutatása
Titoktartás, etikai nyilatkozat, önkéntes szerződés
Terepgyakorlat

Félévközi ellenőrzés:
Egy alkalommal félévközi referátum, a "közérdekű önkéntes tevékenység alapjai" tárgykörben
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
A félév során teljesített referátum és a gyermekvédelmi önkéntes tevékenységben való részvétel alapján.
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus feladata a gyermeki jogok érvényesülésének elősegítése elméleti és gyakorlati oktatáson keresztül.
A "Diákok a gyermekekért" program 2009/2010-ben hallgatói és oktatói kezdeményezésre létrejött esélyegyenlőségi program, amelynek elsődleges célja, hogy a hallgatók aktív közreműködésével, önkéntes munkájukkal hozzájáruljanak az intézményekben ellátott, gyermekek, fiatalok testi, szellemi, értelmi, erkölcsi fejlődéséhez, valamint esélyegyenlőségük elősegítéséhez.
A program célja továbbá, hogy előmozdítsa a hallgatók társadalmi szerepvállalását, nyitottabbá tegye őket a társadalmi problémákra, és ezzel együtt erősítse bennük a társadalomért való felelősségvállalás érzését.
A szeminárium keretében a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak, ezt követően - a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény alapján - heti egy alkalommal két órában foglalkoznak a gyermekekkel, fiatalokkal.
Az ideális gyermekvédelmi önkéntes hallgató: barátságos, elfogadó és segítőkész.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
1997. évi XXXI. Gyermekvédelmi törvény
1952. évi IV. Családjogi törvény
1997. évi CLVI. törvény az egészségügyről
2005. évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről
Meggyes Ildikó-Murányi Mónika: A kórházi önkéntesség módszertana, Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány, Budapest, 2010.
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
A hallgatók párban folytatnak önkéntes tevékenységet heti legalább egy alkalommal gyermekvédelmi intézményben.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint

Megjegyzés: -



Creating Future – egy svájci-magyar kutatás gyermekjogi aspektusai
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta tudományos segédmunkatárs
Dr. Zeller Judit adjunktus
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Nem indul

Kurzus kód AJSZNO110101
Munkarend Nappali
Tanóra Kontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye -
Kredit 2
Óraszám 2/hét
Létszám 10

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
Ha egy fiatal a családjától távol nő fel, sok esetben nem tudja kitől elsajátítani, megérteni, megtanulni azokat az alapvető ismereteket, amelyeknek birtokában kisebb eséllyel kezd a későbbiekben diszfunkciósan működni a jövőbeni családjában, a nagyobb közösségekben. A szeminárium feladata felkutatni az aktuálisan gyermeki jogokkal foglalkozó szakirodalmat, módszereket, hazai és nemzetközi tapasztalatokat a gyermekvédelmi gondoskodásban lévő gyermekek, fiatalok célzott támogatásához.

Félévközi ellenőrzés:
Az évközben folyamatosan végzett kutatási feladatokról beszámolni, félév zárásaként beadandó dolgozatot kérünk.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
kutatási gyakorlatban való aktív részvétel, beadandó, max.5 oldalas munka
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
Cél a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerülő fiatalok sikeres életpálya megkezdésének megalapozása, prevenciós és intervenciós módszerek által. Gyermekjogi ismeretek bővítése, valamint a kutatási tevékenység elsajátítása. A kurzus feladata bevonni a hallgatókat egy 2019 januárjában elindult kutatásba a zürichi ZHAW Hochschule és Karunk között. Közösen gyűjtjük a témához kapcsolódó legfrissebb szakirodalmakat, feldolgozzuk, angolra fordítjuk...
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Creating Future Modul 1. kutatási iránymutató
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény Negyedik Könyve (CSJK)
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról (Gyvt.)
Gyermekjogi Egyezmény az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett, a Gyermek Jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt ENSZ Egyezmény.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
1 beadandó munka, az addigi, egyéni kutatási eredményeinek beszámolójaként.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint

Megjegyzés: -



Konfliktuskezelés családon belül és kívül
Dudás Attiláné Dr. Korinek Beáta tudományos segédmunkatárs
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Hétfő, 15.30 – 16.50 (+10 perc szünet) / Mediációs oktató- és kutatószoba (A320)

Kurzus kód AJSZNO114001
Munkarend Nappali
Tanóra Kontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye -
Kredit 2
Óraszám 2/hét
Létszám 15

Meghirdetési gyakorisága: félévente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
1.    A konfliktus története
2.    Az alternatív vitarendezés rövid története, kialakulása, fejlődése.
3.    A konfliktusok alapkérdései (fogalma, kialakulása, folyamata)
4.    A konfliktusok okai a családban és azon kívül.
5.    Erőszak és agresszió
6.    Gyermek krízisben.
7.    A resztoratív szemlélet
8.    Iskolai és közösségi konfliktusok
9.    A családi csoport konferencia
10.    A facilitáció
11.    Utánkövetés és szupervízió
12.    Párkapcsolat-házasság

Félévközi ellenőrzés: -
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Szemináriumon való aktív részvétel
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A hallgatók érzékenyítése az alternatív konfliktuskezelési módokra, különös tekintettel a facilitációra és a családi csoport/döntési konferenciára.
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
Herczog Mária: Együtt vagy külön. Maradjunk külön vagy váljunk el?
Fellegi Borbála: Út a megbékéléshez - A helyreállító igazságszolgáltatás intézményesülése Magyarországon.
Csemáné Várady E.: Alternatív vitarendezés.
Dr. Kardos Ferenc: Gyermekközpontú közvetítés.
Bagdy Emőke: Egyén-pár-család
Bagdy Emőke: Hidak egymáshozBarczy Magdolna: Mediare necesse est.
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Kiselőadás tartása
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
Maximum hiányzás 3 alkalommal.
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint

Megjegyzés: -



Összehasonlító európai családjog
Dr. Herger Csabáné egyetemi docens
Polgári Jogi Tanszék Családjogi és Szociális Jogi Csoport

Hétfő, 12.30 – 13.50 (+10 perc szünet) / Tanszék A211.

Kurzus kód AJSZNO114101
Munkarend Nappali
Tanóra Kontakt
A tantárgyfelvétel előzetes követelménye -
Kredit 2
Óraszám 2/hét
Létszám 15

Meghirdetési gyakorisága: évente
Oktatás nyelve: magyar

Tantárgyi tematika:
1.    A családjog elvei (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
2.    A házasság létrejötte (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
3.    A házasság nem létezése és érvénytelensége (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
4.    A házasság megszűnése halál által (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
5.    Házassági bontójog (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
6.    A házastársak személyi jogviszonyai (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
7.    A házastársi tartás (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
8.    Házassági vagyonjogi rendszerek Európában.
9.    A törvényes vagyonjogi rendszerek összehasonlító elemzése. (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
10.    A szerződéses vagyonjogi rendszerek összehasonlító elemzése. 
11.    Az élettársi kapcsolata személyi és vagyoni joghatásai (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
12.    A leszármazáson alapuló rokoni kapcsolat (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
13.    Az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolat (BGB, ABGB, Code Civil, angol jog).
14.    Számonkérés, értékelés

Félévközi ellenőrzés:
Egy referátum félév közben, egy házi dolgozat a félév végén.
Félév végi számonkérés típusa: gyakorlati jegy
Jellege: szóbeli vizsga és írásbeli vizsga
Az osztályzat kialakításának módja:
Szemináriumon való aktív részvétel
A kurzus feladata a szakképzés céljának megvalósításában:
A kurzus célja az európai családjog főbb intézményeinek vizsgálata a jogösszehasonlítás módszerével, különös tekintettel a német (BGB), az osztrák (ABGB), a francia (Code Civil) és az angol szabályozára. 
Jegyzetek, segédletek, szakirodalom listája:
http://ceflonline.net/wp-content/uploads/Principles-English.pdf
http://ceflonline.net/wp-content/uploads/Principles-PR-English.pdf
http://ceflonline.net/wp-content/uploads/Principles-PRS-English1.pdf
Dieter Schwab: Familienrecht. München 2018
Monika Hinteregger: Familienrecht. Graz 2018
Boele-Woelki/Dethloff/Gephart (eds.): Family Law and Culture in Europe – Developments, Challenges and Opportunities. European Family Series, Bd. 35, Intersentia 2014
M. Antokolskaia: Economic Consequenses of Informal Heterosexual Cohabitation from a Comparative Perspective: Respect of Parties’ Autonomy or Protection of the Weaker Party? In: A.-L. Verbeke et al. (eds.), Confronting the Frontiers of Family and Succession Law. Liber Amicorum Walter Pintens, Antwerp: Intersentia 2012, p. 41-64
D. Martiny: The Effects of Marital Property Agreements in Respect of Third Parties. In: A.-L. Verbeke et al. (eds.), Confronting the Frontiers of Family and Succession Law. Liber Amicorum Walter Pintens, Antwerp: Intersentia 2012, p. 903-928
G. de Oliveira: Do We Need Family Law that Much? From the “panjurisme to the “fragmentarische Charakter. In: A.-L. Verbeke et al. (eds.), Confronting the Frontiers of Family and Succession Law. Liber Amicorum Walter Pintens, Antwerp: Intersentia 2012, p. 397-416
W. Pintens: Towards a Ius Commune in European Family and Succession Law? A Plea for more Harmonisation through Comparative Law. (valedictory lecture Leuven) Antwerp: Intersentia 2012
J.M. Scherpe (ed.): Marital Agreements and Private Autonomy in Comparative Perspective. Oxford: Hart 2012
H. Stalford: Children and the European Union. Rights, Welfare and Accountability.  Oxford: Hart 2012
K. Boele-Woelki & T. Svedrup (eds.): European Challenges in Contemporary Family Law. EFL Series, Nr. 19, Antwerp: Intersentia 2008
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa:
Egy referátum félév közben, egy házi dolgozat a félév végén.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei: TVSZ szerint
Kötelező
A távolmaradás pótlásának lehetosége: TVSZ szerint
Egyéni megbeszélés szerint.

Megjegyzés: -